Posts tonen met het label 2021. Alle posts tonen
Posts tonen met het label 2021. Alle posts tonen

dinsdag 15 februari 2022

Nederlands Kustpad - rondje Santpoort-Zuid - Haarlem - Santpoort-Zuid

 6 maart 2021

even omlopen

start: auto parkeren we op de P+R bij station Santwpoort-Zuid
route: etappe 6
kilometers: 29, waarvan 18,5 van het kustpad

Het Kustpad heeft voor ons 3 weken in de wacht gestaan. In de tussentijd zaten we niet stil. We liepen een stuk Pieterpad en vorige week bedwongen we virtueel de Groet uit Schoorl Run. 

Maar vandaag wacht dus weer een deel van LAW 5. René heeft een rondje bedacht, waarbij we heel etappe 6 kunnen wegstappen. De auto parkeren we op de P+R bij station Santpoort-Zuid. Via Bloemendaal lopen we naar het station in Haarlem. Op de route ligt begraafplaats Sint-Barbara, waar we een bezoek brengen aan de graven van de ouders van René. 





Achter het station zoekt de GPS de route van etappe 6. Deze start langs de singel. Door straten met gezellige, kleine huizen komen we in de villawijken van Overveen. Wat een kasten, zeg! Als ik mag kiezen, ga ik toch echt voor zo'n klein(er) huisje in de binnenstad. 

De lente is in aantocht. Velden vol krokussen, sneeuwklokjes overal en dikke magnoliaknoppen die op springen staan. De voorspelling was dat het koud zou zijn, maar al snel worden de jassen opengeritst. Ik loop zelfs enige tijd zonder jas. 

Onze coffee-to-go scoren we bij een bakkerij in Overveen. Op een bankje voor de winkel hebben we even een rustmomentje met de koffie en een puntje zelfgemaakte boterkoek. 

Niet veel later stiefelen we Nationaal Park Zuid-Kennemerland binnen. Hier is de natuur de baas! Grazers met enorme hoorns blijven een bijzonder gezicht. Wel op afstand uiteraard. 

Het is trouwens behoorlijk bikkelen, mul zand, flinke heuvels en vooral de combinatie daarvan, zorgen voor een rustig tempo. Het strand daarentegen is zeer goed begaanbaar. Altijd weer even een genietmomentje om de zee te zien. 









Direct van het strand af, wordt het even zoeken. Het rood-witte paaltje geeft de weg prima aan. Hier wel trouwens, vandaag waren we blij dat we op GPS lopen, want de wegwijzers waren niet overal aanwezig. De sticker zit hier op een hek. Dat middenin het water staat. het pad is ondergelopen. Met een grote boog, over een ander, ook schitterend pad, vinden we de juiste route verderop gelukkig weer. 

Het stuk dat volgt is echt even afzien. Er wordt flink gewerkt in de duinen. Begroeiing maakt plaats voor zandvlaktes. Dat houdt in dat de weg bestaat uit mul zand en bandensporen. Poeh zeg. 



In Santpoort-Noord ligt het einde van etappe 6. Wij plakken er nog zo'n 5 kilometer aan. Een omweg langs de plek van de voormalige MTS van René, waar nu huizen zijn gebouwd, door straten met enorme huizen en een slingerpad door een mooi park, brengt ons terug bij de auto. 

Met een dikke 29 kilometer op de wandelteller, rijden we, best een beetje moe, maar vooral zeer voldaan, weer huiswaarts. 

Nederlands Kustpad - van Haarlem naar Vogelenzang v.v.

 13 februari 2021


start: de auto parkeren we op de Engelandlaan in Schalkwijk, Haarlem
route: etappe 5 van Haarlem naar Vogelenzang v.v.
kilometers: 27,5 kilometer

Jongens, wat een prachtdag hebben we. Ok, het is best fris, maar met het zonnetje erbij is het heel goed te doen. De witte wereld doet de kou snel vergeten, want dit is echt zo genieten!

De heenweg is vandaag volledig door René bedacht. Natuurlijk staat het stuk Kustpad tussen De Oase in Vogelenzang en het station in Haarlem centraal, maar het deel van en naar de auto komt volledig op zijn conto. Niet heel lastig voor hem, want hier liggen heel wat voetstappen van een jongere René, van klein jochie tot de vader van zijn eerste. 

Op weg naar de start van het Kustpaddeel lopen we al snel door de luxe bebouwde kom van Heemstede. Op alle slootjes en plassen wordt druk geschaatst. Wat een machtig gezicht! In Heemstede passeren we het spoor door een hek zonder signalering. Goed opletten dus. Vanaf hier lopen we door een wit bos. 









Dat houden we ook nog aan na de start van de officiële etappe. In dit deel zien we ook herten. En niet een...nee, het zijn er zoveel dat het op een moment bijna niet meer bijzonder is. In Zandvoort verlaten we dit duinenstuk om in de Kennemerduinen onze witte tocht voort te zetten. Overveen komt ons bekend voor van de route van de 10 kilometer van de Zilverenkruis/Achmea-hardloopronde. 

En dan komen we echt in een soort Anton Pieckschilderij terecht. In Haarlem voert de route door pittoreske steegjes. Het bevroren Spaarne biedt een feeërieke aanblik. Schaatsers zoeven langs de karakteristieke huizen, onder het voetbangersbruggetje door en verderop voor de molen langs. Het ijs borrelt en kraakt. 






De route zit erop voor vandaag. Onze wandeling nog niet. De trip down memory lane voor René begint. Dit deel van Haarlem is niet echt fotogeniek, maar uiteraard voor hem net zo bijzonder. Na 5 1/2 uur staan we weer op de Engelandlaan voor het eens ouderlijkhuis van René waar onze wandeldag begon. We stappen in de auto met ruim 27,5 kilometer erbij op ons tellertje. Ik begon ermee en eindig ook zo....wat een prachtdag! 

donderdag 10 februari 2022

Nederlands Kustpad - van Noordwijk naar Katwijk en v.v.

 23 januari 2021


Start: we parkeren op een van de parkeerterreinen aan de Randweg
Route: etappe 4 van Noordwijk naar Katwijk v.v.
Kilometers: 26, waarvan 12,5 van het Kustpad

Wat een prachtweer hebben we vandaag! Op weg naar Noordwijk verschijnen er nog wat donkere wolken aan de hemel. Daar valt, ook de rest van de dag, geen druppel regen uit. In ieder geval niet boven onze hoofden. 

Tijdens het voorbereiden van de heenreis, bedachten we dat we de auto zouden kunnen parkeren bij de parkeerhaventjes tegenover de Stay Okay in Noordwijk. Bij aankomst blijken deze vol te zijn. We rijden een stukje terug over de Randweg om een plekje te vinden op een van de parkeerplaatsen van Staatsbosbeheer. De omgeving is ons enigszins bekend van een van de hardlooptrainingsweekenden, toen de Stay Okay onze thuisbasis was. Net als vorige week hebben we via Garmin een "hike"-route uitgestippeld vanaf de start naar het finishpunt van de vorige wandeling in Katwijk aan Zee. Hiervandaan lopen we dan het officiële Kustpadtraject. 

De heenroute is al prachtig. Heel even lopen we over het verharde fietspad langs de weg om kort daarna de duinen in te duiken. Over grindpaadjes golven we door het landschap vergezeld door een fel schijnende zon. Aan de horizon is hoogbouw zichtbaar. Is dat Katwijk al? Zo dichtbij? Nee, natuurlijk niet. Het blijkt Noordwijk. Hotels bepalen hier de skyline. Na het enorme Hotel ter Duin laten we de GPS-route voor wat het is. Wij gaan over het strand. De beloning bestaat uit schuimende golven, een redelijk strak strand, een spiegelend laagje water en een weids uitzicht. De vaart is er wel een beetje uit, want er moeten flink wat plaatjes worden geschoten. 









Bij de dam in Katwijk verlaten we het zand. Op dit punt rijgen we de route van vandaag aan die van vorige week. Uiteraard gebeurt dit niet zonder startselfie. 

Het officiële Kustpad loopt door het golvende duinlandschap. Een schelpenpad is onze ondergrond tot het asfalt in Noordwijk. Hoog tijd voor een koppie. Over de boulevard zien we nu, in tegenstelling tot de heenweg, de hotels aan de voorkant. Nu vrijwel alles is gesloten en zelfs leegstaat, bieden ze, ondanks het mooie weer, een sneu aanzicht. 

We laten de bebouwde kom weer achter ons om een ander duingebied in te lopen. Opnieuw schelpenpaden afgewisseld met (mul!) zand door open zandgebied en bossen. En dit alles nog steeds op en neer. 

Na 22 kilometer komen we op een beslispunt, hier rechtsaf staat de auto nog geen kilometer verderop. Linksaf ligt over anderhalve kilometer het strand, een mooi punt om volgende keer als keerpunt te gebruiken. Dus, hup, naar links. Vlak voor we op het strand komen is het nog een flinke klim door bergen zand omhoog, naar beneden en weer vice versa, want eenmaal op het strand keren we weer om. Richting auto. De volgende etappe lopen we vanaf het strand tot de oprit hier, afslag 26. 


Nu koersen we naar de auto. Het waren 26 genietkilometers, waarvan ruim 12 op het Kustpad.


woensdag 9 februari 2022

Nederlands Kustpad - van Katwijk aan Zee naar Meijendel v.v.

 17 januari 2021


Route: 2e deel van etappe 3, van Katwijk aan Zee naar Meijendel (Wassenaar) en v.v.
Start: parkeerplaats aan de Noordduinse weg in Katwijk
Kilometers: 24 kilometer, waarvan 13 Kustpadkilometers

Helaas wordt het vandaag geen witte winterwandeling. Eigenlijk zouden we gisteren al op pad zijn gegaan, maar de slechte weersverwachting weerhield ons daarvan. Dat gaf ons mooi de tijd om weer een tof heen-en-weertje te bedenken van Katwijk naar de uitzichttoren in de Meijendel en weer terug. 

De auto parkeren we in Katwijk aan de route. De eerste kilometer voert over de boulevard van dit vissersplaatsje. Het gure weer maakt het er niet gezelliger op. Dat doen wel de beelden aan zee. Al direct bij de start van de wandeling verrast het eerste tafereel ons. Op de Buitensluis staat een tafelplateau met een gravure van grensfort Bittenburg, Kalla's Toren. Bovenop staan soldaten uitgebeeld die de strijd aangaan met de zee. Het veel grotere monument even verderop heeft ook de zee als thema. In grote vellen roest zijn de namen van gevallen Katwijkse zeehelden uitgehouwen. De overige beelden langs de boulevard stralen meer vrolijkheid uit, een groepje mannen dat een haring hapt, een ouder, pootjebaaiend, stel, een kano die in de grond is verdwenen. Het maakt het begin van deze route interessant. 






Met het verlaten van de boulevard duiken we direct het duingebied in. De door René bedachte route loopt rechtstreeks naar het eindpunt van de vorige wandeling. Op het keerpunt lunchen we met croissants die we via een Too Good to Go scoorden bij de plaatselijke bakker. Voor we aan het officiële Kustpad beginnen, klimmen we naar boven om vanaf uitzichtpunt Panneduin een blik op de skyline van Den Haag en Scheveningen te werpen. 


Nu lopen we minder rechttoe, rechtaan dan op de heenweg. Over smalle, kronkelende paden is het flink klimmen en dalen. Best pittig. Helemaal bikkelen wordt het op het stuk op de Berkheide. Gelukkig kunnen we eerst even op adem komen met een koffie-to-go bij een van de restaurants aan de Wassenaarse Slag. Vanaf daar is het ploegen door mul zand, steil omhoog de duinen op. Best zwaar, maar echt prachtig. 





Weer terug in Katwijk blijkt dat de route niet langs de beelden over de boulevard voert, maar eerst over een schelpenpad door de duinen en daarna over een houten vlonderpad parallel aan het strand. Onder ons zien we woeste golven.

Op de Buitensluis worden de GPS'en gestopt. Bijna 24 kilometer zijn weggestapt, waarvan 13 op het Kustpad.