Posts tonen met het label Amsterdam. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Amsterdam. Alle posts tonen

zaterdag 16 maart 2024

Floris V pad - van Amsterdam naar Weesp

16 maart 2024


start: de Dam in Amsterdam, met de trein naar CS
finish: Weesp, trein terug naar Hoorn via Amsterdam CS
kilometers: 19 kilometer inclusief aanloop vanaf CS
etappe volgens Wandelnet: 1
horeca: koffiestop George Marina, late lunch en etappedrankje De Kruidenier

Een half jaar geleden waren we voor het laatst met z'n viertjes op pad. We eindigden toen in Den Oever op het Noord-Hollandpad. Hoewel dat pad nog niet volledig is afgestapt, we hebben de twee etappes op Texel nog voor de boeg, starten we vandaag toch met een nieuw wandelavontuur, het Floris V pad. Helaas doen we dit zonder boekje, want dat is in herdruk. 

Onze route, die uiteindelijk naar Bergen op Zoom zal leiden, start op de Dam. Dat is ook waar we hebben afgesproken. Om 10.00 uur beginnen we aan Lange Afstandspad nummer 1-3. Op naar Bergen op Zoom, nou nee, op naar Weesp voor vandaag. 

Slingerend lopen we door Amsterdam richting de Amstel. Ondanks dat we hier redelijk bekend zijn, blijft dit leuk. Amsterdam is gewoon bijna een soort openlucht museum. Het is een beetje gewoonte geworden dat we, als we langs Puccini komen, we daar niet zomaar voorbij lopen. Met een mond vol heerlijke chocola lopen we niet veel later langs de Amstel. Op het water is het drukker dan op de wal. Even verderop horen we dat al deze roeiers meedoen aan de Heineken Roei Vierkamp. Het zorgt voor een kleurrijk uitzicht. 






Kort verlaten we de route om aan onze koffiebehoefte te voldoen. Hierna verlaten we de rivier. Deze maakt plaats voor het water van de Weespertrekvaart. Links van ons eerst de huizen van de gezellig aandoende woonwijk Amsteldorp, verderop de groene velden van Sportpark Drieburg. Aan de overkant worden oude bedrijfsgebouwen vervangen door nieuwbouwprojecten. Tijdens onze Buiten de binnenstad van Amsterdam wandelingen liepen we hier, weliswaar in tegengestelde richting, al eerder. De kleurrijke schilderingen op de pijlers van het viaduct onder de A10 door zijn dus niet nieuw voor ons. Toch blijven we ook nu even staan om ze te bewonderen. 



Amsterdam is achtergelaten, maar nog niet definitief, blijkt later. Diemen wordt doorkruist. Het Bijlmerpark biedt voor even een stuk groen. In een boom zien we een gezinnetje halsbandparkieten. Om de beurt bewaken pa en ma hun nest. Via de Veeneikbrug steken we de Weespertrekvaart over. Meer groen in het Diemerbos volgt aan de overkant. Zodra we de A9 onderdoor zijn gestoken is daar weer een stroompje, de Gaasp, dat de route volgt. Echt heel prettig is het niet lopen, want de weg is niet breed en auto's passeren met een flinke vaart akelig dicht langs ons. En...daar is een bord dat aangeeft dat we Amsterdam weer binnenlopen. Komen we dan nooit in Weesp?! Wordt Weesp ons Omsk? 



Door het oversteken van de Weesperbrug over het Amsterdam Rijnkanaal blijven we nog net in de provincie Noord-Holland. Langs opnieuw een riviertje dat haar naam eer aandoet, Smal Weesp, komen we, nog een prachtige molen passerend, in de vestingplaats. Tijd voor ons etappedrankje vergezeld door een late lunch. Of is dat juist andersom? Gezellige straatjes leiden ons naar De Kruidenier, waar we precies vinden wat we zoeken. 

De kop is eraf! Volgende keer wacht het Muiderslot, een van de bouwprojectjes van Floris V. 


woensdag 20 september 2023

Trekvogelpad van Broek in Waterland naar Diemen

10 september 2023


start: met auto naar Diemen, parkeren P+R, trein naar Amsterdam CS, bus naar Broek in Waterland
etappe: van Broek in Waterland naar Diemen
kaarten: 14, 15, 16 en klein deel 17
kilometers volgens gids: 20
kilometers gestapt: 23,6
kilometers op dit pad: 111

Het plan was dit weekend te starten met het dichten van het gat dat wij nog hebben op de route van het Pelgrimspad. Helaas blijkt op zondagen het deel waar wij zijn OV-gezien niet te doen. Datzelfde geldt voor het Marskramerpad. Tja, en wat dan? René weet raad. Hij vergezelt mij op mijn soloproject, het Trekvogelpad. Bovendien hoeven we dan niet ver te reizen, want ik ben vorige keer in Broek in Waterland geëindigd. 

Toen werd mij direct duidelijk dat dit dorp terecht tot een van de leukste van Nederland wordt bestempeld. Tijd voor een hapje of drankje nam ik niet. Dat wordt nu, gezellig met z'n tweetjes, goed gemaakt. Opnieuw is het genieten geblazen van de sfeer hier, de houten huizen in pasteltinten, de fraaie lantaarnpalen en het aanzicht over het water naar het kerkje. Voor laatstgenoemde ligt een koffieterras. Laten dat nu net geopend worden als wij aan komen lopen. In de schaduw genieten we van een cappuccino met lekkers in de vorm van een worteltaartje en een punt citroen meringue, mijn favoriet! 






En dan kunnen we op pad. We steken de oude E10 of de (nieuwe)
 N247 over. Een pittoresk bruggetje brengt ons naar het deel van dit plaatsje dat naar de polder voert. Hier begint een lang, rechttoe rechtaan stuk richting Zuiderwoude. De kerktoren van Monnickendam zien we op afstand aan ons voorbij trekken. In Zuiderwoude heerst volop waterpret. Gezinnen zoeken verkoeling op deze warme nazomerse zondag. Wij stampen voort. Over nog steeds rechte wegen. Veenweilanden liggen links en rechts van ons. Het water in de sloten staat hoog. Langzaam komt de stompe toren van Ransdorp in zicht. Schaapjes op de voorgrond zorgen voor een mooi plaatje. Zo dichtbij Amsterdam en toch zo buiten. 






Ransdorp is echt een dorp. Even flink doorstappen en we zijn er al weer voorbij. Op naar het volgende dorpje. In Durgerdam heerst een totaal andere sfeer. Dit is echt een oud havendorpje. Zelfs de waslijnen zijn hier fotogeniek. Aan de overkant de moderne huizen van IJburg. Voor ons de bogen van de bruggen over het IJ. Wat mij betreft kunnen de pastelkleurige houten huizen met bankjes en stoelen voor de deur en klaprozen tegen de pui zo in een woontijdschrift. Ook het witte kapelletje zou daar zo in passen. 




Bovenop de dijk lopen we Amsterdam Noord binnen of eigenlijk Schellingwoude. Landmarkt is de perfecte stop voor een koel drankje. Ach, we nemen er gewoon twee, een colaatje om te klokken en een ijskoffie om te zippen. 

Sinds kort is de route over de Oranjesluizen weer begaanbaar. Uiteraard een veel leukere route dan om gewoon over de brug aan de overkant van het Buiten-IJ te geraken. Kort wachten we tot schepen en bootjes de sluizen in of juist uitgevaren zijn. Het Zeeburgereiland toont de rafelrandjes van Amsterdam. Hippies zochten hier lang geleden hun heil. Langzaamaan neemt de nieuwbouw hun vrijplaats over. Op weg naar de snelweg passeren we wat leuke tuinhuisjes. Het blijft bijzonder om te zien hoeveel rustplekjes een hectische stad herbergt. 

We steken de drukke A10 onderdoor. De golvende Nesciobrug is ons niet onbekend. Bij de gelijknamige hardloopwedstrijd hebben we deze overbrugging over het Amsterdam-Rijnkanaal al meerdere keren overgestoken. Eenmaal beneden stappen we Diemen in. Hier stoppen wij de GPS'en. De route loopt verder over de Kanaaldijk. Wij keren richting station. Het zorgt voor bijna 1,5 kilometer extra op de teller. 


woensdag 26 januari 2022

Westerborkpad - van Amsterdam CS naar Diemen

20 maart 2021


start: met de trein naar Amsterdam CS, op het Stationsplein ligt de start
finish: op de hoek bij het viaduct van de A1
kilometers: 14,5 km - 6,5 van etappe 00 + 7,5 van etappe 01 + uitloop van 0,5 

De start van een nieuw wandelavontuur. Samen met Petra heb ik vandaag de eerste stappen gezet op het Westerborkpad. Hoewel, voor mij klopt dit niet helemaal, vorig najaar liep ik al de rondwandeling naar het verscholen dorp bij Nunspeet. 

Voor het pad officieel start, bij de Hollandsche Schouwburg, lopen wij de proloog die bij het Amsterdam CS ligt. Het stuk van dit station naar de Hollandsche Schouwburg vormt geen deel van de route die tijdens WWII werd afgelegd. De treinreis naar het oosten begon namelijk op het Muiderpoort Station. 

Het eerste deel voert kriskras langs betekenisvolle plekken zoals het Anne Frankhuis, de Dokwerker, de Schaduwgracht, het Spiegelmonument en door de Joodse wijk. De gedachten en monumenten leveren al kippenvel op. Geluidsfragmenten te beluisteren via de app van Westerborkluisterpad zorgen voor tranen in je ogen. De pracht van de hoofdstad en het mooie weer doen de grijze gedachten die dit alles oproept niet verdwijnen. 





Vanaf de Hollandsche Schouwburg volgt de route zoveel mogelijk het spoor van de Jodenvervolging. Langs ARTIS, door het Oosterpark, komen we in de Transvaalstraat, een gezellig, kleurrijk buurtje. Foto's aan de gele balkonnetjes tonen dat dit ooit anders was. Een monument van een Davidster aan een muur herdenkt de Joodse bewoners die hier uit hun huizen zijn weggevoerd en op deportatie naar Westerbork zijn gezet.

Hun treinreis startte op het Muiderpoortstation. Een volgend monument hier herdenkt de ruim 11.000 Joden waarvoor de reis naar veelal hun einde hier startte. 

Hiervandaan voert de route,  langs de Joodse begraafplaats Zeeburg, Amsterdam uit en Diemen in. Voor ons zit het er vlak voor de officiële finishplek van etappe 01, op. Volgende keer verder. 

Het was een dag vol tegenstellingen. Dat is wat dit pad teweeg zal brengen. Stilstaan bij toen. Genieten van nu. 

dinsdag 30 november 2021

Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam - etappe 11, ten oosten van de Amstel

15 mei 2021


Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig
Etappe 11 - ten oosten van de Amstel, van het Amstelhotel tot station Bijlmer Arena
19 kilometer

Het was al even geleden dat we een etappe van het Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam liepen. Afgelopen donderdag stond etappe 11, ten oosten van de Amstel, op de planning. 

Eigenlijk kijken we gewoon terug op een perfecte dag. Het weer zat aan alle kanten mee. De zon deed haar best voor ons. Geen spatje nattigheid gevoeld. Het gezelschap was top zoals vanouds! En over de route kunnen we ook niets anders zeggen. Wat een fijne combinatie weer van stad, parken en toch ook natuur. Alex Buis en Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig hebben er echt een mooi pad van gebrouwen. 

Vanaf het Amstelhotel lopen we onder de brug door, waar we met de Amsterdam marathon overheen rennen, of in mijn geval tegenop klimmen. Op de Amstel beginnen roeiers hun weekend actief op de rivier. Aanmoedigingen naar elkaar geroepen, dragen ver over het water. Sfeervolle straatjes worden gepasseerd. Helaas zijn de terrasjes nog niet open. Amsterdam blijft gewoon leuk! 

Oost laat haar vele gezichten aan ons zien. In de Wibautstraat vallen de kleurrijke schilderingen op de kop van de appartementsgebouwen op. De Transvaalbuurt deed ik al aan tijdens het Westerborkpad. Het buurtje heeft een indrukwekkende geschiedenis. Het park van Frankendael is een stukje jungle middenin de stad. Op de Oosterbegraafplaats ontdekken we 
een bijzondere koffiestop tussen de zerken. Dwars door Betondorp loopt de route. Wat een aparte architectuur met de witte, vierkante huizen. Hiervandaan lopen we richting de hoge Rembrandttoren. Aan de Amstel lijkt de zomer begonnen. Wat een gezelligheid! Tot ver onder de A10 volgen wij het water. Voor Ouderkerk aan de Amstel buigen we linksaf richting Amsterdam Zuidoost. Een aantal volkstuincomplexen laat zien dat het ook binnen de stadsgrenzen goed recreëren is. 








Na bijna 20 kilometer ploffen we neer op het terras met uitzicht op station Bijlmer Arena. We laten ons de drankjes met hapjes goed smaken. 

Zei ik al dat het een perfecte dag was? 



Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam - etappe 10, Ten westen van de Amstel

 28 november 2020


Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig
Etappe 10 - ten westen van de Amstel, vanaf Uilenstede in Amstelveen tot het Amstelhotel
13 kilometer

Op deze wat koude herfstdag staat onze volgende etappe van Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam op de planning. De start ligt bij Uilenstede temidden van hoge flatgebouwen, waarvan er een heel wat jaren geleden gebruikt is voor de opname van de film De lift.  Toch lopen we al snel door de blubber te baggeren op een dijkje dat we met wat schapen delen. Via het Amstelpark belanden we bij de Amstel. Deze rivier komen we vandaag nog wat vaker tegen. Voor we de straten van de stad inlopen, wandelen we een rondje over de Nederlandse variant van Pere Lachaise, de begraafplaats Zorgvlied. 



Vanaf dan is het echt genieten geblazen. Wat een moois biedt de stad ten westen van de Amstel! De verschillende wijken ademen een totaal andere sfeer. Het statige van de Rivierenbuurt met de prachtige Amsterdamse School-architectuur. De ene straathoek is nog mooier dan de andere. In een van de huizen is een informatiecentrum gevestigd gerund door vrijwilligers. Wij nemen er graag een kijkje om wat meer aan de weet te komen over deze fraaie bouwstijl. In de Diamantenbuurt staan schattige cottages staan, die je niet in een grote stad zou verwachten. Ooit waren deze huisjes door Heinken bedoeld als huisvesting voor de werknemers van de bierbrouwerij. Op de Jozef Israëlkade houden we even halt voor het huis waar Frits Egters door Gerard Reve tot leven werd geschreven. De gezellige Pijp met natuurlijk de altijd drukke Albert Cuyp is ons vandaag iets te bruisend. Wij kiezen dan ook een beetje burgerlijk ongehoorzaam, een alternatieve, rustigere route. 





Uiteindelijk zien we het water van de Amstel weer. Het zicht op het aan de overkant gelegen Carré blijft magnifiek. Via de Hogesluis, de prachtig brug over de rivier met uitzicht op het Amstelhotel, lopen we naar onze finish voor vandaag. 

De teller staat op een dikke 16 kilometer. Meer dan het in het boekje vermelde aantal. Die extra kilometers zijn te verklaren door een ommetje op Zorgvlied en een flink heen-en-weertje in de Waalstraat om een stukje verleden van een van ons mee te krijgen. Vaak lopen we alleen op de GPS. Vandaag hielden we het boekje constant bij de hand. Van o.a. Berlage, Sarphati, De Klerk, Kramer en Van Gendt hadden we misschien weleens gehoord, nu weten we wat ze voor de hoofdstad hebben betekend. 


Nog 3 etappes te gaan. We zijn al aan het denken welke stad we hierna buiten de binnenstad gaan verkennen. 


maandag 29 november 2021

Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam - etappe 1, van stad naar stilte

19 september 2020

de Pythonbrug

Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig
Etappe 1 - van stad naar stilte - van Amsterdam CS naar Liergouw in Durgerdam (niet eind etappe 1)
13 kilometer 

Eindelijk is de eerste etappe van dit pad afgestapt. Etappes 2 tot en met 8 waren al afgevinkt. We moesten dus even bijlopen. 

Het is niet meer dan logisch dat de start van een pad in en rond Amsterdam, begint bij het Centraal Station. Regelmatig komen we hier aan om de stad in te gaan. De route voert ons echter al in de eerste kilometer over onbekende kades en door niet eerder bewandelde straatjes. De Dijksgracht is zo'n voor ons nieuw stuk. Hippe woonboten liggen aan de kade. Aan de overkant van de gracht is het oude Kattenburg te zien. Plantenbakken zorgen voor een fijn sfeertje in het straatje met aan de ene kant het IJ en aan de andere de verhoogde spoorrails.

zicht op Noord

toegangspoort naar het Java-eiland

Nemo

Bij de Kattenburgerstraat steken we onder het spoor door. Aan de overkant lopen we onder de poort van eht oude pakhuis De Zwijger door de steile, voor fietsers een hele klus, Jan Schaeferbrug op. Kriskras wandelend komen we nu op de verschillende eilanden van het oostelijk havengebied. De voormalige havenfunctie is volledig vervangen door woningbouw. Wat is het toch tof om de combinatie van oude pakhuizen en nieuwbouw te zien. De oude terreinen worden benut. Met behoud van de sfeer van vroeger verrijzen volledig nieuwe woonwijken. 

Na het Javaeiland, biedt de kop van het KNSM-eiland een fraai uitzicht over het IJ richting de Oranjesluizen, het doel voor later deze dag. De Pythonbrug zorgt voor de oversteek van Sporenbrug naar het Borneo-eiland. We hebben er niet echt verstand van, maar we snappen dat deze golvende brug met houten treden en op meeuwen lijkende lantaarnpalen een architectuurprijs heeft gewonnen. Onder het wateroppervlak dat hij overbrugt razen auto's door de Piet Heintunnel. 
de oude trambaan

prijs winnende brug


Het laatste eiland voor we op het "vasteland" van oost komen, is het Cruquius-eiland. Hier liggen nog de oude tramrails van de wagons die in de haven werden gebruikt. Hippe bedrijfjes hebben hier een plek gevonden. Als jong kind woonde ik in deze buurt, toen nog redelijk afbraakgebied. Het abattoir was hier bijvoorbeeld gehuisvest.

Via Zeeburg komen we in de Indische buurt. Op de plek waar we nu het Flevopark inlopen lag mijn voormalige lagere school. Heel even leidt de route door het groene park. De Amsterdamse brug brengt ons naar de overkant van het Amsterdam Rijnkanaal richting noord. De volgende brug, de Schellingwouderbrug laten we rechts liggen. Over het braakliggende Zeeburgereiland wandelen we naar de Oranjesluizen. Pas als je ervoor staat, ervaar je de enormiteit ervan. Nadeel is dat we even moeten wachten, omdat boten hier voorrang hebben. Maar echt vervelend is dat niet, want er is genoeg te zien. 

Nieuwe Diep

Schellingwoude Brug vanaf de sluizen

Aan de overkant ligt het door Amsterdam geconfisqueerde dorpje Schellingwoude. Een klein ommetje, met nog een leuk trekpontje, brengt ons op de dijk richting Durgerdam. Daar komen wij vandaag niet. Voortijdig kappen we deze etappe af, zodat we met de bus weer richting CS kunnen. Maar eerst is het tijd voor een etappedrankje. Landmarkt is daar de perfecte plek voor.