Posts tonen met het label Haarlem. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Haarlem. Alle posts tonen

dinsdag 15 februari 2022

Nederlands Kustpad - rondje Santpoort-Zuid - Haarlem - Santpoort-Zuid

 6 maart 2021

even omlopen

start: auto parkeren we op de P+R bij station Santwpoort-Zuid
route: etappe 6
kilometers: 29, waarvan 18,5 van het kustpad

Het Kustpad heeft voor ons 3 weken in de wacht gestaan. In de tussentijd zaten we niet stil. We liepen een stuk Pieterpad en vorige week bedwongen we virtueel de Groet uit Schoorl Run. 

Maar vandaag wacht dus weer een deel van LAW 5. René heeft een rondje bedacht, waarbij we heel etappe 6 kunnen wegstappen. De auto parkeren we op de P+R bij station Santpoort-Zuid. Via Bloemendaal lopen we naar het station in Haarlem. Op de route ligt begraafplaats Sint-Barbara, waar we een bezoek brengen aan de graven van de ouders van René. 





Achter het station zoekt de GPS de route van etappe 6. Deze start langs de singel. Door straten met gezellige, kleine huizen komen we in de villawijken van Overveen. Wat een kasten, zeg! Als ik mag kiezen, ga ik toch echt voor zo'n klein(er) huisje in de binnenstad. 

De lente is in aantocht. Velden vol krokussen, sneeuwklokjes overal en dikke magnoliaknoppen die op springen staan. De voorspelling was dat het koud zou zijn, maar al snel worden de jassen opengeritst. Ik loop zelfs enige tijd zonder jas. 

Onze coffee-to-go scoren we bij een bakkerij in Overveen. Op een bankje voor de winkel hebben we even een rustmomentje met de koffie en een puntje zelfgemaakte boterkoek. 

Niet veel later stiefelen we Nationaal Park Zuid-Kennemerland binnen. Hier is de natuur de baas! Grazers met enorme hoorns blijven een bijzonder gezicht. Wel op afstand uiteraard. 

Het is trouwens behoorlijk bikkelen, mul zand, flinke heuvels en vooral de combinatie daarvan, zorgen voor een rustig tempo. Het strand daarentegen is zeer goed begaanbaar. Altijd weer even een genietmomentje om de zee te zien. 









Direct van het strand af, wordt het even zoeken. Het rood-witte paaltje geeft de weg prima aan. Hier wel trouwens, vandaag waren we blij dat we op GPS lopen, want de wegwijzers waren niet overal aanwezig. De sticker zit hier op een hek. Dat middenin het water staat. het pad is ondergelopen. Met een grote boog, over een ander, ook schitterend pad, vinden we de juiste route verderop gelukkig weer. 

Het stuk dat volgt is echt even afzien. Er wordt flink gewerkt in de duinen. Begroeiing maakt plaats voor zandvlaktes. Dat houdt in dat de weg bestaat uit mul zand en bandensporen. Poeh zeg. 



In Santpoort-Noord ligt het einde van etappe 6. Wij plakken er nog zo'n 5 kilometer aan. Een omweg langs de plek van de voormalige MTS van René, waar nu huizen zijn gebouwd, door straten met enorme huizen en een slingerpad door een mooi park, brengt ons terug bij de auto. 

Met een dikke 29 kilometer op de wandelteller, rijden we, best een beetje moe, maar vooral zeer voldaan, weer huiswaarts. 

Nederlands Kustpad - van Haarlem naar Vogelenzang v.v.

 13 februari 2021


start: de auto parkeren we op de Engelandlaan in Schalkwijk, Haarlem
route: etappe 5 van Haarlem naar Vogelenzang v.v.
kilometers: 27,5 kilometer

Jongens, wat een prachtdag hebben we. Ok, het is best fris, maar met het zonnetje erbij is het heel goed te doen. De witte wereld doet de kou snel vergeten, want dit is echt zo genieten!

De heenweg is vandaag volledig door René bedacht. Natuurlijk staat het stuk Kustpad tussen De Oase in Vogelenzang en het station in Haarlem centraal, maar het deel van en naar de auto komt volledig op zijn conto. Niet heel lastig voor hem, want hier liggen heel wat voetstappen van een jongere René, van klein jochie tot de vader van zijn eerste. 

Op weg naar de start van het Kustpaddeel lopen we al snel door de luxe bebouwde kom van Heemstede. Op alle slootjes en plassen wordt druk geschaatst. Wat een machtig gezicht! In Heemstede passeren we het spoor door een hek zonder signalering. Goed opletten dus. Vanaf hier lopen we door een wit bos. 









Dat houden we ook nog aan na de start van de officiële etappe. In dit deel zien we ook herten. En niet een...nee, het zijn er zoveel dat het op een moment bijna niet meer bijzonder is. In Zandvoort verlaten we dit duinenstuk om in de Kennemerduinen onze witte tocht voort te zetten. Overveen komt ons bekend voor van de route van de 10 kilometer van de Zilverenkruis/Achmea-hardloopronde. 

En dan komen we echt in een soort Anton Pieckschilderij terecht. In Haarlem voert de route door pittoreske steegjes. Het bevroren Spaarne biedt een feeërieke aanblik. Schaatsers zoeven langs de karakteristieke huizen, onder het voetbangersbruggetje door en verderop voor de molen langs. Het ijs borrelt en kraakt. 






De route zit erop voor vandaag. Onze wandeling nog niet. De trip down memory lane voor René begint. Dit deel van Haarlem is niet echt fotogeniek, maar uiteraard voor hem net zo bijzonder. Na 5 1/2 uur staan we weer op de Engelandlaan voor het eens ouderlijkhuis van René waar onze wandeldag begon. We stappen in de auto met ruim 27,5 kilometer erbij op ons tellertje. Ik begon ermee en eindig ook zo....wat een prachtdag! 

maandag 2 maart 2020

Groene wissel Haarlem (105)

1 maart 2020

Groene wissel Haarlem, Bavo en Spaarne
Nummer 105
14 kilometer

Mooi stadje aan het Spaarne
Vaste plannen voor vandaag waren er niet toen we vanochtend wakker werden. Het was gisterenavond, of beter -nacht, een latertje. Na gezellige visite konden we het niet laten om de aflevering van Wie is de mol ondanks het vroege uur toch maar te bekijken. Daarom gingen de luiken vanochtend niet al te vroeg open. Eerst maar even ontbijt op bed, in de vorm van boekweitpoffertjes en dan bedenken wat voor actiefs we zouden kunnen gaan doen. Hardlopen? Neuh, daar staat ons hoofd toch echt nog niet naar, ook al wacht volgende week de CPC in Den Haag. Wandelen dan maar.  Voor onze volgende etappe van het Waterliniepad was het te laat. Via de Wandelzoekpagina  kwamen we uit op een Groene wissel. In Haarlem dit keer. Niet echt een stadswissel, die er overigens ook is, maar een wat uitgebreidere, 14 kilometer langs de Bavo en het Spaarne.

Het enige probleem is dat we de route niet naar boven getoverd krijgen. Wel kan René de GPX downloaden. Vorige keer leidde de route via zijn GPS ons prima. Wat kan er mis gaan? Het weer ziet er prima uit, de route lijkt mooi. We gaan op pad.