Posts tonen met het label Enkhuizen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Enkhuizen. Alle posts tonen

zaterdag 8 februari 2020

Zuiderzeepad - van Enkhuizen naar Hoorn

16 juli 2019

Zuiderzeepad - etappe Enkhuizen - Hoorn
26,4 kilometer


Zuiderzeepad-avonturiers
Na de wandeling rondom Den Helder met Mariska van ruim 2 maanden geleden ontstond het idee om een wandelproject te bedenken. Het lopen van een LAW leek ons wel wat. Veel tijd om te bedenken welk pad daarvoor in aanmerking zou komen kostte het ons niet. Ons stadje ligt aan de voormalige Zuiderzee. Hoe leuk is het dan om het gelijknamige pad, het Zuiderzeepad, te bedwingen. Monique had niet veel overredingskracht nodig om ook aan boord te springen. En zo gebeurde het dat we op 16 juli met ons Zuiderzeeavontuur aanvingen.

De eerste etappes zijn nog een makkie om te bereizen. De trein brengt ons binnen no-time in Enkhuizen. De eerste kilometer lopen we doelloos. Dat wil zeggen, nog niet op het Zuiderzeepad. Het begin is namelijk een stukje verder gelegen langs de kade ter hoogte van het Zuiderzeemuseum. Toch geven deze "zinloze" meters al een sfeervol beeld van het historische Enkhuizen. We passeren onder andere de Drommedaris, een oude poort in de voormalige stadsmuur. Niet veel verder zien we het Staverse poortje. Geen feestelijk onthaal, uitzwaaicomité of stempelpost. Nee, het officiële begin van deze bijna 500 kilometer lange wandeling wordt nauwelijks aangegeven. Uiteraard maken wij wel even een foto. Ons avontuur kan beginnen!

geen toeters en bellen bij dit officiële beginpunt
van het Zuiderzeepad
De eerste kilometers voeren ons door de historische Zuiderzeeplaats. We lopen door smalle steegjes met pittoreske huisjes, langs vele singels, over de oude stadsmuren naar de Koepoort. Hier wijken we even van de route af op zoek naar een leuk koffietentje. In de Westerstraat vinden we dit niet. Daarom zoeken we maar een plekje in het erg lege Hotel De Koepoort. Dat het geen restaurant is laat de serveerster ons duidelijk merken als een van ons om appeltaart vraagt. Koffie is er gelukkig wel.

De dijk en het water laten nog steeds op zich wachten. Eerst kruizen we de provinciale weg en lopen binnendoor naar Bovenkarspel. Hier slaan we linksaf de lange Broekerhavenweg op. Aan het eind hiervan komen we in, wie kent het niet, Broekerhaven. Over de sluis, waar net een buslading toeristen is losgelaten, lopen we naar de andere kant van dit binnenwatertje. En dan wacht eindelijk de dijk, de Zuiderdijk. Deze verlaten we de komende kilometers niet. We volgen hem helemaal tot het einde, waar hij overgaat in de Schellinkhouterdijk, vlakbij ons eindpunt, Hoorn.

Op dit stuk loopt de route, en wij dus ook, volledig over het asfalt. We delen de weg met automobilisten en fietsers. Het is een door-de-weekse-dag, dus we hebben het geluk dat het niet echt druk is. Nadeel van een dinsdag is dat alle eetgelegenheden tussen Enkhuizen en Schellinkhout potdicht zijn. Het is even doorbikkelen tot ons volgende kopje koffie. Gelukkig hebben we zelf ook wat eetwerk mee. Bij een van de gemalen zoeken we een plekje langs het water om ons brood te eten.

Bang om te verdwalen hoeven we niet te zijn. Het water houden we consequent aan ons linkerkant. In de verte zien we wat vissersboten voorbij varen. De schapen in de weilanden kijken ons een beetje...uh...schaapachtig aan. Ganzen gakken of steken hun kop in het water als we passeren.






Na ruim 20 kilometer lopen we Schellinkhout in. We hebben trek in een kop koffie. Het café bij de midgetgolfbaan blijkt open. De koffie en thee smaken na al deze kilometers deste lekkerder.



Schellinkhout is mij niet onbekend. Onze hardlooprondjes doen dit dorp regelmatig aan. Daarom lijkt het nog maar een kippeneindje voordat we op onze bestemming zijn. Wandelkilometers zijn uiteraard net zo lang als hardloopkilometers, maar duren veel langer. Toch komen we nog redelijk fris en fruitig aan bij het plaatsnaambord Hoorn. We lopen dit keer niet tot het centrum. De tuibrug bij de Kersenboogerd is onze finish voor vandaag. Net zo makkelijk, want hiervandaan is het voor ons allen nog maar een kort stukje naar huis. De kop is eraf...de volgende keer koersen we naar Edam.





vrijdag 7 februari 2020

Groene wissel Enkhuizen (459)

7 februari 2020

Groene wissel Enkhuizen
Nummer 459
7 kilometer


De Drommedaris
En dan zit ik zomaar even thuis dankzij een propje in mijn hersenen dat even de boel blokkeerde. Heel even maar gelukkig. Nog een klein beetje last met concentratie en spraak, maar mijn benen doen het nog. Wandelen om het hoofd even leeg te maken en toch een beetje in beweging te blijven staat hoog op mijn lijstje. Nog niet voor hele dagen op pad, want er moet tussendoor toch nog een beetje rust worden gehouden, maar een korte wandeling mag altijd. Vandaar dat ik vandaag samen met Mariska richting Enkhuizen trein om daar de Groene wissel door de stad te wandelen.

Het weer zit ons mee. Er waait weliswaar een fris windje, maar de zon komt ons regelmatig gezelschap houden. De beschrijving van de route is nauwkeurig. Vooral fijn, omdat er geen routepijlen zijn die ons de weg zullen wijzen. Vanaf het station lopen we richting de Drommedaris, die eens deel was van de stadsmuur van Enkhuizen. Deze eerste kilometers leiden ons kriskras door oude straatjes met huizen met mooie gevels. Achter de straatjes ligt een park waar we doorheen wandelen. Opvallend is de kolonie blauwe reigers die zich hier heeft gevestigd. Het is een drukte van jewelste met af- en aanvliegen. Vanuit het park voert de beschrijving ons de wal op langs de stadsmuur langs de bastions van de oude muur. Je proeft hier gewoon de geschiedenis van de stad.