Posts tonen met het label Westerborkpad. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Westerborkpad. Alle posts tonen

zaterdag 11 maart 2023

Westerborkpad van 't Harde naar Wezep

11 maart 2023


start: met de auto in 1:15 uur naar P+R 't Harde/Petra met de trein naar 't Harde
etappe: 17, 13,0 kilometer
kilometers: 14,6
finish: trein vanuit Wezep naar 't Harde, waarvandaan Petra de trein en ik de auto naar huis neem

De vorige wandeling van Petra en mij op het Westerborkpad, het stuk tussen Nunspeet en 't Harde, beslechtten wij op 3 januari. Het was toen een droge, maar beetje grauwe dag. Twee weken later stapte ik met René door een witte sprookjeswereld tijdens ons GR5 avontuur. Wat een mooie ervaring. Hoe vaak gebeurt het nou dat je door een sneeuwwit landschap kan stappen. Toen gisteren dikke vlokken uit de hemel vielen, dacht ik heel even dat dat onze geplande wandeldag van vandaag in het water zou doen vallen. De weersites boden echter hoop. Het zou vandaag gewoon weer ruim boven nul worden, zonnig en droog. 

Vandaar dat ik de auto vanochtend over de dijk Enkhuizen-Lelystad naar 't Harde rijdt. De zon doet het wateroppervlakte van links het Marker- en rechts het IJsselmeer schitteren. Wat een mooie wereld! Op de P+R van 't Harde staat Petra me al op te wachten. Zij is net aangekomen met de trein. Om op de route te geraken moeten we onder de A28 doorsteken. Aan de overkant ligt hier een La Place restaurant. Een mooie gelegenheid om nog even een sanitaire stop te maken en tja, als we daar dan toch zijn kunnen we net zo goed ons startbakkie scoren, toch?! 

Met ogen tot spleetjes geknepen tegen de felle zon maken we de startselfie. Op pad! Een pijl met het prikkeldraadlogo wijst ons het bos in. Bomen zijn nog deels met een laagje sneeuw bedekt. Aan de zonzijde is het weggesmolten. Wat een cadeautje om over witte bospaden te kunnen stappen! De zon zorgt ervoor dat het lijkt alsof duizenden diamantjes ons tegemoet schitteren. Misschien komt het hierdoor dat we pijlen missen, of misschien ontbreken ze, maar opeens beseffen we dat we al een tijdje geen pijl hebben gespot. Rechts van ons klinkt nog steeds het gezoem van de auto's op de A28, dus echt verdwaald zijn we niet. Via het boekje en Google Maps oriënteren we ons. Over slingerpaadjes lopen we naar een asfaltfietspad dat we op de kaart in het boekje zien. Hier belanden we iets eerder dan volgens de route zou moeten. Ach, ook onze route door het bos was prachtig. Bovendien zijn er op dit stuk tussen 't Harde en Wezep geen grote bezienswaardigheden of herdenkingstekens, dus iets gemist hebben we niet. 





Bijna 2 kilometer verder mag het geasfalteerde fietspad weer worden verruild voor zachte bosgrond. We lopen nu in het Hof ter Mullegen. Opnieuw zijn de kale winterbossen met her en der al wat bomen in de knop, versierd met een dun laagje sneeuw. Het open grasland links van ons is bedekt met een wit tapijt. Over een smal pad slingeren we tussen de bomen door. Staand eten we een broodje. De bankjes hier zijn schitterend gelegen, maar we hebben geen zin in natte, koude billen. 

Een mooie tegenstelling tot het wit is de zwarte aarde van een vers omgeploegd veld. De warmte van de zon laat zich gelden en zorgt er voor dat ook de wereld steeds meer zijn gewone kleur terugkrijgt. 

Huizen, meestal boerderijen, kondigen aan dat we weer een dorpje naderen, 't Loo. Wapperende vaandels laten zien dat hier een Landal Park met dezelfde naam als het dorp is gevestigd. Wij lopen er aan voorbij. 

In een volgend bos merken we opnieuw dat de bewegwijzering wel erg summier is. Bospaden herkennen op de kaart of naar aanleiding van de beschrijving is best lastig. Weer gooien we onze padvinderskunsten in de strijd en lopen een door ons bedachte richting op. Het duurt dit keer wel heel lang voor we de herkenbare pijlen weer vinden, maar ook nu lukt het. Even nemen we plaats op een wel droog bankje. Het is duidelijk waarom de sneeuw hier is gesmolten, want zo zittend in het zonnetje is het gewoon warm. Het voorjaar is echt in aantocht! 





Een wat ongezellige weg, wat we overigens al aan de naam hadden kunnen afleiden, de Industrieweg, leidt ons Wezep in. Pas achteraf op de kaart wordt duidelijk dat dit niet het kleine dorp is dat wij vermoeden naar aanleiding van de route die wij lopen. Wij schampen namelijk slechts de zuidkant. Rechtsaf de Stationsweg inslaand, zien we voor ons al de spoorbomen die het station aankondigen. We zijn er. Met blije pas steken we de weg over naar restaurant Zeven Heuvels om iets minder vrolijk even later weer naar het station te lopen. Het restaurant zit bomvol en wegens personeelsgebrek mogen we ook niet plaatsnemen op het terras. Niet leuk, vinden wij. 

De trein naar 't Harde laat niet lang op zich wachten. Hier aangekomen lopen we opnieuw onder de A28 door om dan maar bij La Place onze afsluiter van vandaag te scoren. Vanochtend zagen we al dat in verband met vegaweken alle vegetarische of veganistische gerechten twee voor de prijs van een zijn. Score dus! Niet veel later zitten we, beiden, achter een enorme Vegan Kapsalon. Bij het zien van de hoeveelheid appen we maar even naar huis om te zeggen dat ons avondmaaltje vandaag wel kan worden overgeslagen. 

Teruglopend naar het station praten we over de komende etappes. We gaan maar eens plannen hoe we het resterende deel van dit bijzondere pad gaan indelen. 



donderdag 3 februari 2022

Westerborkpad - van Sportpark Hilversum via Baarn naar Amersfoort

 18 december 2021

het spoor is nooit ver weg langs het Westerborkpad

start: station Sportpark Hilversum, waar ik met de auto heen ben gereden. Petra kwam per trein
finish: station Amersfoort, terug met de trein naar Sportpark Hilversum
kilometers 20,4 (verdeeld over etappe 7 en 8 en wat extra's)

Van Amsterdam naar Amersfoort, dat traject van het Westerborkpad hebben we na vandaag afgestapt. Uiteraard niet op een dag, maar verdeeld over 5 verschillende moment. Vandaag liepen we van station Sportpark Hilversum naar station Amersfoort. 

Het beloofde zonnetje blijft de hele dag verscholen achter een lucht vol mist. Echt veel last hebben we er niet van. Ok, het ziet er een beetje grauw uit, maar het is en blijft droog en ook de temperatuur valt erg mee. 

Grotendeels wandelend langs het spoor is het thema van het pad constant in gedachten. Een lange goederentrein met dichte containers doet ons nog eens extra beseffen in wat voor drama deze spoorrails centraal hebben gestaan. 

De Hilversumse straten doen gezellig aan met de in kerstsfeer verlichte huizen. Wat een leuke optrekjes staan hier. Niet eens echt kasten van huizen, maar erg sfeervolle. Je zou er zo maar kunnen wonen...

De stad uitlopen lukt niet volgens de route van het boekje. Er zijn werkzaamheden in natuurgebied Anna's Hoeve. Sporadisch zien we een sticker. Op gevoel en de kaart komen we bij de A27, waar we de route weer kunnen oppikken. Hier duiken we een prachtig herfstbos in. Het spoor is nooit ver weg. Af en toe steken we het over om even later weer terug te kruisen. Kort verlaten we de route om op een voetgangersspoorbrug op een langskomende trein te wachten. Gedachten dwalen af. 

Baarn is het eind van etappe 7. In De huiskamer van... scoren we een bakkie. Gezeten op twee enorme tronen voelen we ons op de set van Game of Thrones. Stiekem fantaseer ik dat Jon Snow binnen komt wandelen. Met mondkapje. Dat wel uiteraard. 

De volgende etappe voert door woonwijken van Baarn. Ook hier veel gezelligheid. Over een bruggetje verlaten we de bebouwde kom. Kaarsrechte wegen wachten ons. We zagen het al op de kaart. Het plan was om bij Soest af te slaan. Die afslag laten we echter rechts liggen. We gaan door. Nog een paar kilometer stappen we langs het spoor, tot de weg afbuigt. Over landelijke weggetjes vervolgen we onze weg naar Amersfoort. 









De stadsgrens bereiken we na een dikke 17 kilometer. Ook hier weer feestelijke verlichte straten en leuke woonwijken. Twee lange straten, de Platanenlaan en de Soesterweg leiden ons de binnenstad in. Voor het station wordt de GPS op een ruime 20 kilometer gestopt. Ons langste stuk Westerborkpad tot nu toe. Bij een (te) drukke tent voor het station scoren we ons etappedrankje in de vorm van een gin tonic.

Het was weer een mooie wandeldag. 



Westerborkpad - van Hilversum naar Hilversum Sportpark

 10 oktober 2021


start: Achter het station van Hilversum - met de auto naar Hilversum gereden, achter station geparkeerd
Finish: Station Hilversum Sportpark - met de trein naar Hilversum Centraal, daarvandaan met de auto
Kilometers: 15,5 (nog restantje etappe 5 + heel etappe 6)

Op deze mooie herfstdag koers ik met de auto naar Hilversum. Onderweg pik ik Petra even op. In een van de straatjes achter het station vinden we een parkeerplek, gratis, want het is zondag. 

Voor het tunneltje naar het centrum wordt doorgestoken, moet eerst nog een rondje worden gemaakt om de vorige etappe vol te krijgen. Het brengt ons door sfeervolle straten met mooie huizen. Voor een van deze huizen ligt het doel van dit extra ommetje, struikelsteentjes. Natuurlijk staan we even stil. Fluisterend noemend we de namen die op de steentjes staan. 



In het centrum ligt de start van etappe 6, van station Hilversum naar station Sportpark Hilversum. Een plaspauze wordt handig gecombineerd met een startbakkie met lekkers bij Foodhall Mout. Op het terras, want zoals ik al schreef, het is mooi herfstweer. 


De zon zorgt ervoor dat Hilversum schittert. Hoewel de fraaie architectuur, de toffe straatjes en de prachtige herfstkleuren daar ook een steentje aan bijdragen. Nog in het centrum maakt de route een lus om de steen van Mauthausen op de oude begraafplaats Gedenk te sterven, onder de aandacht te brengen. Die reminder aan wat er is gebeurd, zorgt elke keer weer voor een overpeinsmomentje. 




Via wat, soms niet heel gezellige, woonwijken verlaten we Hilversum. In Loosdrecht hebben we een volgend gedenkmoment bij het Joods monument voor leiders en kinderen van de Jeugd Alijah. 

Vanaf dit punt wordt de route prachtig. We laten het asfalt achter ons en komen in de herfstachtige pracht van het Loosdrechtse bos. Op een bankje, de heide overziend, eten we ons van huis meegebrachte boterhammen. Ondertussen zweven met grote regelmaat vliegtuigjes over. 




Met een grote bocht komen we terug in de omroepstad. Ook in dit deel staan we stil bij wat struikelsteentjes. Het laatste stuk voert langs een plas voor we na ruim 15 kilometer de GPS stoppen op station Sportpark Hilversum. Het startpunt voor de volgende keer. 


Westerborkpad - van Naarden/Bussum naar Hilversum

29 augustus 2021 


start: met trein naar station Naarden/Bussum
finish: met trein vanaf station Hilversum naar huis
kilometers: 18,2 in plaats van 11 volgens het boekje (2x misgelopen)

Het weer was vandaag passend bij het thema van het pad, guur en ongezellig. 

Er is een voordeel aan het wandelen van het Westerborkpad, hoe triest de reden ook is, de meeste start- en finishplekken zijn in de buurt van een station. Het pad volgt zoveel mogelijk de route van de trein van Amsterdam naar Westerbork. Vandaar dat we vandaag met de trein naar de start van het volgende stuk reizen. Waar de finish zal liggen vandaag weten we nog niet helemaal zeker. Etappe 5 is slechts 11 kilometer. Niet echt een grote afstand. Wellicht dat we nog even doorstappen na station Hilversum. Maar, we zien wel. 

De jassen houden we nog even aan, als we bij het station weglopen. Het is best fris. Bussumse straatjes leiden ons langs fraaie huizen en een voormalige synagoge. De eerste kilometers gaan vooral door de bebouwde kom. Op de begraafplaats in Bussum waar een Joods deel is, vallen de eerste druppels. Gestage miezer vergezelt ons door het plaatsje. We hopen op een koffiestop voor we de hei op gaan. Die vinden we bij 11 O'Clock. 

Weer buiten kunnen de plu's worden opgeruimd. Nog even wat huizen en daar is het heidegebied dat ons naar Hilversum leidt. Prachtig om die roze-paarse gloed overal te zien. Zelfs nu het weer is gaan miezeren. Wij genieten er zo van, dat we maar liefst tot twee keer aan toe fout lopen (of zou dat komen omdat we diep in onze jassen zijn weggedoken?). Het zorgt ervoor dat we een dikke 10 kilometer lopen met zicht op de in bloei staande hei. Het Strava-overzicht geeft aan het eind van de dag wat dubbelgelopen lijntjes. 






Uiteindelijk geraken we toch in de mediastad. Nog even wordt een ommetje gemaakt op een begraafplaats om een Nederlands-Indisch monument te bewonderen. 

De GPS wordt op het station stilgezet op 18 kilometer. Genoeg voor vandaag. We plakken er niets extra's aan vast. Dat is onderweg al gebeurd. Een etappedrankje is dan ook wel dik verdiend, toch? Samen met een bijbehorend hapje nuttigen we dat bij het gezellige Mout. 


Weer een stuk dichterbij Westerbork.


Westerborkpad - van Muiden naar Naarden/Bussum

 4 juli 2021

Muiderslot

Start: Muiden - Ton Kootsingel/Noordpolderweg - afgezet
Finish: Naarden/Bussum - station - met OV naar huis
Kilometers: 15,8 (etappe 4 - 1,8 + etappe 5 10,7)

Het is al weer een tijdje geleden dat we onze laatste stappen op het Westerborkpad zetten. Muiden was toen onze finishplaats. Vandaag starten we daar dan ook weer. Het sluisje gaat net dicht, dus we kunnen onze tijd nemen om op te starten. 

Het stuk door Muiden is slechts kort. Al snel wandelen we aan de andere kant van de ringvaart door het hoge gras, de koeienvlaaien vermijdend. Wat een prachtplaat biedt het slot van Floris V. Je zou je zo in de middeleeuwen wanen. 

Zigzaggend tussen roodbruine dames door, die het ervan nemen met dit heerlijke weer, komen we op de dijk langs de voormalige Zuiderzee. Rechts weids polderlandschap. Links water met in de verte Pampus. Van een etappe van het Zuiderzeepad weet ik nog dat er een mooi stuk op ons wacht naar Muiderberg. 








Dit plaatsje is een mooie plek voor onze eerste pitstop bij Kaffee, een hip koffietentje. Het is dat we even zijn misgelopen, anders zouden we dit stekkie niet zijn tegengekomen. Ach, iets van nadeel en voordeel. De ijskoffie smaakt heerlijk. Ondanks dat de zon niet fel schijnt is het benauwd. Muiderberg verlaten we niet voor we een bezoek hebben gebracht aan de Joodse begraafplaats. Passend bij dit pad en altijd indrukwekkend. 


De van verre al zichtbare Zandhazenbrug naderen we. We kruisen de A1 via een naastgelegen viaduct. Vanaf dan lopen we in het natuurgebied van het Naardermeer. Het is rustig voor een zondag. Er zijn nauwelijks andere wandelaars. Door hoog gras met prikdistels komen we op het pad langs het Naardermeer. In het boekje staat wordt een rustpunt aangekondigd bij De machine. De 96-jarige bewoonster van dit voormalige stoomgemaal voorziet ons van een drankje tijdens onze volgende rustpauze, terwijl ze ons de oren van het hoofd praat over haar bewogen verleden. 


Zandhazenbrug


rustpunt bij De Machine

Hiervandaan is het nog een kilometer of 5 naar het finishpunt bij station Naarden/Bussum. Kilometers die meer natuur brengen en vervolgens de wat luxere woonwijken van deze plaatsen. 

In de buurt van het station nemen we ons etappedrankje bij een Italiaans restaurant. Dik 15 kilometer zijn we vandaag dichterbij Westerbork gekomen. Het blijft dubbel. Mooie wandelkilometers met de verschrikkingen van destijds in gedachten. 




woensdag 26 januari 2022

Westerborkpad - van Amsterdam CS naar Diemen

20 maart 2021


start: met de trein naar Amsterdam CS, op het Stationsplein ligt de start
finish: op de hoek bij het viaduct van de A1
kilometers: 14,5 km - 6,5 van etappe 00 + 7,5 van etappe 01 + uitloop van 0,5 

De start van een nieuw wandelavontuur. Samen met Petra heb ik vandaag de eerste stappen gezet op het Westerborkpad. Hoewel, voor mij klopt dit niet helemaal, vorig najaar liep ik al de rondwandeling naar het verscholen dorp bij Nunspeet. 

Voor het pad officieel start, bij de Hollandsche Schouwburg, lopen wij de proloog die bij het Amsterdam CS ligt. Het stuk van dit station naar de Hollandsche Schouwburg vormt geen deel van de route die tijdens WWII werd afgelegd. De treinreis naar het oosten begon namelijk op het Muiderpoort Station. 

Het eerste deel voert kriskras langs betekenisvolle plekken zoals het Anne Frankhuis, de Dokwerker, de Schaduwgracht, het Spiegelmonument en door de Joodse wijk. De gedachten en monumenten leveren al kippenvel op. Geluidsfragmenten te beluisteren via de app van Westerborkluisterpad zorgen voor tranen in je ogen. De pracht van de hoofdstad en het mooie weer doen de grijze gedachten die dit alles oproept niet verdwijnen. 





Vanaf de Hollandsche Schouwburg volgt de route zoveel mogelijk het spoor van de Jodenvervolging. Langs ARTIS, door het Oosterpark, komen we in de Transvaalstraat, een gezellig, kleurrijk buurtje. Foto's aan de gele balkonnetjes tonen dat dit ooit anders was. Een monument van een Davidster aan een muur herdenkt de Joodse bewoners die hier uit hun huizen zijn weggevoerd en op deportatie naar Westerbork zijn gezet.

Hun treinreis startte op het Muiderpoortstation. Een volgend monument hier herdenkt de ruim 11.000 Joden waarvoor de reis naar veelal hun einde hier startte. 

Hiervandaan voert de route,  langs de Joodse begraafplaats Zeeburg, Amsterdam uit en Diemen in. Voor ons zit het er vlak voor de officiële finishplek van etappe 01, op. Volgende keer verder. 

Het was een dag vol tegenstellingen. Dat is wat dit pad teweeg zal brengen. Stilstaan bij toen. Genieten van nu.