Posts tonen met het label Groningen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Groningen. Alle posts tonen

maandag 13 april 2026

Nederlands Kustpad 3 van Wierum naar Vierhuizen

13 april 2026


start: vanuit Vrienden op de Fiets adres Wierum
etappe: 7 en 8
kilometers: 26,8

Al om 5 uur worden we wakker gekukeld in ons comfortabele Vrienden op de Fiets onderkomen. Het is nog donker, dus we vermoeden dat de kippenbedoening achter het huis een beetje van slag is. Als het ontbijt wordt gebracht krijgen we een verklaring, en verontschuldigingen trouwens. Wat blijkt, het licht in het huis is aan blijven staan en meneer haan dacht dus dat het al ochtend was. Gelukkig hebben wij na 5 uur nog even lekker twee uurtjes kunnen tukken. Het ontbijt is super-de-luxe. We leggen een mooi ondergrond voor de kilometers van vandaag. 


Om 9:15 uur gaan we op pad. Op de dijk bij het kerkje ritsen we in op de route. De 12e-eeuwse kerk stond oorspronkelijk middenin het dorp. Dat de Waddenzee niet altijd vriendelijk is en soms land verzwelgt heeft ervoor gezorgd dat het kerkje nu bijna tegen de dijk aan ligt gevlijd. Voor de kerk pronkt De Wjirmdolster, een beeld ter ere van hardwerkende vrouwen die zeepieren opgroeven voor de visvangst. Halverwege de opgang van de dijk staat een ander monument. Dit herdenkt omgekomen vissers tijdens een ramp in 1883. 

In het wandelboekje hebben we gezien dat ons tot Lauwersoog bijna 13 kaarsrechte kilometers wachten. De enige variatie die wij kunnen bedenken is of we op de dijk, aan de zeekant of aan de landzijde wandelen. De hoeveelheid schapen, en hun drollen, zijn veelal bepalend voor dit besluit. Het weidse uitzicht over Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog aan onze linkerhand en aan de andere zijde het vlakke land blijft imponerend. Wat een ruimte!






Moddergat kondigt zich aan met opnieuw een beeld en een monument. De in brons gegoten vissersvrouw met kind op haar arm staat voor de tevergeefs op de terugkomst van hun man wachtende vrouwen. Bovenop de dijk staan de namen van de mannen die op zee bleven door de ramp in 1883. Naar beneden kijkend zien we schattige, oude vissershuisjes op een soort pleintje. Ze blijken onderdeel te zijn van Museum 't Fiskerhuske. Laat onze Museumjaarkaart hier nou gehonoreerd worden. Even later worden we ondergedompeld in het verhaal van zowel Moddergat als de omliggende dorpen. We zien hoe de mensen destijds leefden en wat de impact was van de ramp van 1883. De bijzondere expositie, De achterblijvers, is een eerbetoon aan de eerste kwelderbewoners. Keramieken koppen, geboetseerd naar historische fotoportretten zijn tijdens een volledige cyclus van eb en vloed in het water gefilmd. De koppen hebben nu een plek in het museum. 

En door gaan we weer, zwenkend van land- naar zeezijde. Als we over een hek klimmen worden we bijna belaagd door een stampede van schapen. Nog enigszins op afstand verwachten ze dat we het hek voor hen zullen openen. Het is bijna zielig, maar ja, het hek zal er niet voor niets staan. 











Lauwersoog doemt in de verte op met 3 grote sluizen. Als we deze oversteken belanden we in Groningen. De route doorkruist militair oefengebied De Marnewaard. Op social media platforms hebben we gelezen dat het gebied tijdens oefeningen is afgesloten. Naspeuren leert ons dat voor vandaag geen oefeningen gepland staan. Op een informatiebord bij de brug in Lauwersoog staan verschillende datums wanneer oefeningen worden gehouden. Die van vandaag staat er inderdaad niet bij. We verwachten het gebied dus te kunnen doorsteken. We kiezen dan ook niet voor de alternatieve route. Maar...tada...als we voor het hek staan, hangt daar toch echt een dik slot omheen met een bord verboden toegang. Ja hoor...hoe dan?! Nou, gelukkig hoeven we maar zo'n 100 meter terug om toch de alternatieve route te stappen. Die lijkt trouwens niet heel enerverend. Volgens het boekje is het een rechte weg met slechts een bocht en veel asfalt. Nou ja, wat moet, moet. Het rechte en het asfalt klopt inderdaad. Maar we lopen langs het enorme Lauwersmeer dat prachtige vergezichten oplevert. 

Uitkijktoren Vlinderbalg is vooral bedoeld om 's nachts naar de sterren te staren. Overdag is het een geschikt punt om vogels te spotten. Wij zien alleen de enorme uitsnede van een zeearend. Het beest kan een spanwijdte van wel 2,4 meter bereiken. Even verderop verlaat de alternatieve route het asfalt om richting een vogelkijkhut te gaan. Een vogelspotter met een megacamera houdt haar lens op de lucht gericht. Een roofvogel met prooi in zijn klauwen vliegt, nog redelijk hoog, over ons hoofd. De vogelaar geeft aan dat het waarschijnlijk om een visarend gaat. Ze heeft ook al zeearenden gespot. Op haar aanraden houden we het gedrag van de vele ganzen hier in de gaten. Als zij nerveus worden, volgens ons zijn ze dat trouwens altijd, dan is de kans groot dat er een roofvogel in de buurt is. We zijn nog geen honderd meter verder of een hele toom vliegt op. En ja, daar zien we heel gracieus een enorme vogel rustig rondcirkelen. 







Nog steeds op de alternatieve route zien we een aantal enorme satellietschotels. Ze behoren tot de Willem Lodewijk van Nassaukazerne. Deze speelt een belangrijke rol in de militaire satellietcommunicatie in Nederland. 

Na nog wat ongezellige kilometers langs een doorgaande N-weg slaan we af naar Vierhuizen. Hier zijn we ook weer op de originele route beland. De wieken van een molen en een kerktoren laten ons weten dat het dorp niet ver meer ligt. Dat klopt. We hebben er bijna 27 kilometer opzitten als we de auto weer bereiken. Het waren slechts 2 dagen op het Nederlands Kustpad, maar het voelde als een mini-vakantie. Snel huiswaarts. Morgen wacht een gewone werkdag. 








dinsdag 20 april 2021

Pieterpad - van Groningen naar Zuidlaren

 Zondag 21 februari

Molen langs het Paterswoldsemeer

Lieflijk, dat is het woord dat bij vandaag past. Groningen zwaaide ons uit met een aangenaam zonnetje. Drenthe verwelkomde ons met bos en gezellige boerderijtjes. Vanochtend namen we afscheid van onze overnachtingsplek, B&B De weide blik. Het was hier prima vertoeven na onze wandeldagen.  
Finish voor vandaag is De Brink in Zuidlaren. Hier parkeren we de auto dan ook. Vrijwel naast de halte van bus 5. Deze brengt ons in 15 minuten naar de Van Ketwich Verschuurbrug, waar we gisteren onze GPS'en stopzetten. Vandaag starten we hier dus weer. 

De eerste kilometers delen we het pad langs het Noord Willemskanaal en het Hoornse Diep met honden, hun baasjes, hardlopers en fietsers. Iedereen geniet volop van het lenteweer op deze zondag. Aan de oever wordt de strijd tussen winter en lente beslecht. De sneeuwklokjes winnen van de laatste restjes sneeuw in de sloten. Op het Paterswoldsemeer bieden witte zeilen een zomers aanzicht. 

De stad Groningen ligt achter ons. Haren wordt doorkruist. Wat een rust hier! Af en toe passeren we andere Pieterpadwandelaars. In de omgeving is verder weinig reuring. De mensen zitten binnen, of in huis of in de kerk. De hardheid van het Groningse platteland heeft plaatsgemaakt voor bomen en zandgrond. Hier geen grote in zichzelf gekeerde boerderijen uit het noorden, maar kleinere, wit gekalkte en met riet gedekte. Het maakt het allemaal wat zachter. Het zonnetje helpt daar uiteraard aan mee. Goed bewandelbare zandpaden brengen ons in de richting van de etappefinish. Af en toe zijn de voortekens van de komende hunebedden al zichtbaar aan de straatnamen en de enorme keien die her en der in het landschap te spotten vallen. Oh...en de ooievaars! Dat blijft tof om te zien. Vrijwel elk nest is bewoond door een stelletje. 

de dag in plaatjes

Via een oude spoorbrug, Onnen, steken we het treinspoor tussen Groningen en Assen over. Bijzonder om onder de oude bogen door te lopen. Vanaf hier is het alleen maar natuur dat de klok slaat, bijvoorbeeld Grote Veen, dat flink drassig is en het Noorderlanderbos. Vlak voor Zuidlaren lopen we over een enorm, leeg akkerland. 

Achteraf blijkt dat we vlak voor we deze leegte inlopen even een stukje naar rechts hadden moeten afbuigen om onze eerste hunebedden te scoren. Waarschijnlijk liepen we teveel te kletsen. Gemiste kans. Toch maar iets beter het boekje lezen een volgende keer en niet afgaan op de GPS en de bewegwijzering. Gelukkig liggen er nog meer hunebedden op ons pad. 

En dan zit het er zomaar op. Na 18,5 kilometer staan we achter ons etappe-koppie-to-go met het van het ontbijt overgehouden spijsbroodje. Het waren drie fijne dagen. Een mooie start van ons Pieterpadavontuur dat snel wordt vervolgd. 


Hoe en wat? 
De auto geparkeerd op de Brink in Zuidlaren. QBuzz 5 naar Groningen, 15 minuten naar halte Van Ketwich Verschuurbrug.
Etappe 3: 21 kilometer volgens boekje, weggestapt 18,5 km (gisteren al deel etappe 3 gedaan)
In totaal: 52 kilometer dichterbij de Sint Pietersberg 


dinsdag 6 april 2021

Pieterpad - van Winsum naar Groningen

 Zaterdag 20 februari

start van etappe 2 in Winsum

En weer een stukkie verder geraakt richting het zuiden. De provincie Groningen kunnen we al bijna afstrepen...bijna, morgen lopen we Drenthe binnen. 

Vanochtend begon relaxt in onze B&B. Het is zo genieten om een ontbijt geserveerd te krijgen. Eigenlijk was het lunch en ontbijt ineen, want er was genoeg om een pakketje voor onderweg te maken. 

Gisteravond hadden we uitgevogeld waar we de auto het best (plek- en geldgezien) konden parkeren. Een plek in een woonwijk nabij een bushalte leek geschikt. De straatnaam was voor ons niet zo heel moeilijk te onthouden, Aagje Dekenstraat. De bushalte vinden vereist enig speurwerk. Deze blijkt veel dichterbij dan we vermoeden. Qbuzz lijn 5 heeft slechts vijf minuten nodig om ons naar het station te brengen. De trein naar Winsum staat ons al op te wachten. Mooi, dat verloopt gladjes...denken we...In het kort, wisselstoring, geen informatie, zelf op onderzoek, sprint naar bus, vergeten uit te checken bij Arriva. Dat dus. Nog een beetje nagrommend stappen we om 11.40 uur uit in Winsum.

Op de plek waar we gisteren van onze koffie genoten, maken we nu de startfoto van vandaag. Het krakkemikkige begin is snel vergeten. De paden op, de lanen in. Nou ja, het platteland op. Vooraf wisten we dat dit stuk niet uitblinkt in afwisseling en dat klopt. Lange, rechte stukken over betonplaten door het boerenland. Dorpjes als Grauwerd bieden voor even afwisseling. Kilometers bestaan uit slootjes, dijken, schapen en dit alles met een fikse tegenwoei en de zon op onze toet. In de wind is de belofte van het voorjaar te voelen. Voor vandaag is de kou eruit. 

pittoresk Oostum

Oostum is fotogeniek. Het pittoreske kerkje ligt hoog op een wierd. Absoluut een kijkje (en een foto) waard. De hoogbouw van Groningen zien we al van verre. Het duurt in totaal 18 kilometer voor we de stad inlopen. Hiervoor lopen we een andere route dan in het boekje staat aangegeven. Op de website van het Pieterpad en ook op de Facebookpagina is duidelijk vermeld dat er een omleiding is wegens het ontbreken van een brug. Er was nog even onzekerheid of we het juiste punt van de nieuwe route wel zouden vinden, maar daar was geen twijfel over mogelijk. Alles staat picobello aangegeven. 

Groningen is leuk. Vind ik. Toch wordt dat beeld niet direct bevestigd als we de stad vanuit het noorden binnenwandelen. Het duurt tot het Noorderplantsoen tot ik weer weet waarom ik dit zo'n toffe stad vind. Alleen, allemachies...wat een drukte! 

leuk Groningen

Onze koffie-to-go laat nog even op zich wachten. Die rijen! Echt, niet leuk! Vlak voor het station in de gezellige Folkingestraat zitten we eindelijk aan ons bakkie leut. Net na het station eindigt de officiële (want, dat zegt het boekje) etappe. Wij plakken er nog bijna 3 kilometer van de volgende route aan vast om bij de auto te komen. 

Hoe en wat?
De auto geparkeerd de wijk De Wijert in de Aagje Dekenstraat. Met QBuzz 5 vanaf halte Van Ketwich Verschuurbrug in 10 minuten naar het station. Hier zou normaal de reis naar Winsum per trein verder gaan. Voor ons werd dat de bus in verband met een storing. 
Etappe 2: 21 kilometer, gestapt 24,91 (inclusief omleiding en extra kilometers van etappe 3). 
We zijn nu ruim 34 kilometer op pad naar de Sint Pietersberg. 
Overnachting: B&B De wiede blik




de dag in plaatjes