Posts tonen met het label bergwandelen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bergwandelen. Alle posts tonen

woensdag 16 oktober 2024

Zomer 2024 - wandelvakantie Ecktiv Over de pieken van Salzburgerland deel 3

De laatste twee wandeldagen van de Ecktiv vakantie staan voor de deur. De een na laatste is ter eigen invulling.  Op de laatste dag wandelen we naar Maishofen waar deze wandelreis startte. Wat een mooie (hoogte)meters hebben we dan afgelegd. 




Donderdag 8 augustus
Het plaatsje Hinterglemm mag dan een hoog feestgehalte hebben, het is niet voor niets zo populair. Wat een schitterend gebied is dit, zeg! Ook nu in de zomer. Vandaag was een relaxte dag! We hoeven immers niet te verkassen. Na het ontbijt buigen we de hoofden over een wandelkaart van de omgeving om de route voor vandaag te bepalen. Bij ons verblijf zit een zogenaamde Jokerkaart inbegrepen, waarmee we onder andere vrije toegang hebben tot de kabelbanen. Het scheelt een slok op een borrel, want een dagkaart is 80 euro per persoon. Omdat de Reiterkogelbahn zo'n beetje naast het hotel ligt, gaan we daarmee omhoog. Altijd leuk, zo'n ritje!

Zodra we uitstappen, is het al van 'oh en ah', wat een geweldig uitzicht! We gaan nog hoger. We volgen gewoon een van de rode routes. Dat houdt in dat we in ieder geval weer lekker gaan klimmen, maar wel over veilige paadjes. En stijgen doen we! Het levert weer zoveel moois op. De drukte van beneden hebben we achter ons gelaten. Ook zijn hier nog maar weinig mountainbikers. De meesten gaan direct na het verlaten van de gondel over een parcours naar beneden.

Zigzaggend over grindpaadjes, dan weer door een stuk bos, dan over een pad dat tegen de berghelling gekleefd lijkt, stijgen we langzaam naar de top. De uitzichten over het ver onder ons liggende dal zijn weer magnifiek. Dat gaat nooit vervelen. In de verte horen we gedonder. Later zal er ook hier onweer losbarsten. Voor nu lijkt het nog ver genoeg om veilig om hoog te klimmen, al is er, vooral bij mij, wel enige twijfel. Een kronkelend steil omhoog lopend pad brengt ons op een weiland. Dat loopt niet minder steil richting de top van de Reiterkogel. Uiteraard moet hier even een foto worden geschoten bij het topkruis. Dat hoeft dit keer geen selfie te zijn, want we zijn niet de enigen die de klim hebben ondernomen.








De afdaling verloopt via de andere zijde. Temidden van koeien met, voor ons in ieder geval, gezellig klinkende bellen, dalen we over een smal pad, terwijl we constant het dal inkijken. Zo tof! In de buurt van de gondelbaan lopen we toch nog even de andere richting op. Doel is de hut op de Reiteralm. Wat een geweldige plek! Fleurige bloemen, mooie zitjes en dat uitzicht...gewoon allemachies! Met onze blik op de bergen aan de overkant van het dal, genieten we van een cappuccino met wat lekkers erbij. Dit is het ultieme vakantiegevoel. 
De route terug naar de Reiterkogelbahn lopen we niet via de grindweg maar via een smal pad aan de dalkant. Genoeg krijgen van dit uitzicht zullen we nooit! Wat is het toch mooi! 





Weer beneden aanbeland, vallen de eerste regendruppels. Hebben we dat even mooi uitgekiend! Morgen is onze laatste wandeldag van deze Ecktiv-reis. In de beschrijving wordt aangegeven dat het verstandig is om de eerste kabelbaan van de dag naar boven te nemen gezien de lengte van de wandeling en de tijd van de laatste kabelbaan naar beneden. Om morgen niet voor verrassingen komen te staan, checken we even waar de kabelbaan precies ligt. Op de terugweg naar het hotel scoren we een pizza to go om op de kamer te verorberen. 


Vrijdag 9 augustus
Onze laatste dag van de Ecktiv wandelvakantie Over de toppen van het Salzburgerland is aangebroken. Wat vliegt zo'n week voorbij! De afsluitende wandeling was een bijzondere, de hier in de buurt befaamde Pinzgauer Spaziergang. Op zo'n 2000 meter hoogte stapten we in ruim 17 kilometer van Hinterglemm naar Zell am See om daarvandaan naar onze finish in Maïshofen door te wandelen. Vooraf waren we gewaarschuwd, bang gemaakt bijna, dat dit ondanks de geringe hoogtemeters, een dikke 500, een niet te onderschatten route is. Bovendien moest er ook een beetje worden doorgestapt om de laatste gondel vanuit Schmittenhöhe van 17.00 uur te halen. 


Vandaar dat wij om 8.30 uur uitchecken bij Hotel am Reiterkogel. Toen we hier 2 dagen geleden aankwamen, waren we niet woeperdiewoep enthousiast. Toch bleek dit een prima plek om 2 nachten te verblijven. De kamers zijn comfortabel en het ontbijtbuffet uitgebreid. De Westgipfelbahn is vanaf 9.00 uur in bedrijf. Gezien de tijdwaarschuwing willen wij natuurlijk in een van de eerste cabines zitten. Het is slechts 1 kilometer lopen naar de kabelbaan, zo hebben we gisteren gemeten, maar we willen nog even eten en drinken inslaan voor de lunch. Een andere waarschuwing is namelijk dat er onderweg geen eet- en drinkgelegenheden zijn. het klinkt allemaal spannend, maar achteraf kunnen we zeggen dat het dat totaal niet was. Ok, sommige stukken waren pittig klimmen, maar het was vooral een schitterende ervaring. 

De start is al bijzonder. Met een gondelritje naar 2000 meter hoogte te worden vervoerd, gebeurt ons niet elke dag. Leuk om een cabine voor z'n tweetjes te hebben. Boven belanden we in een andere wereld. Het is fris en mistig. Alles is in een witte wolk gehuld. Toch hebben we redelijk zicht. En wat voor! Wat is dit machtig mooi! Voor ons strekken bergen zich uit. op de flinken zien we paadjes lopen. Paadjes, die wij zo bewandelen. 

Al snel kan mijn jasje uit. De zon heeft de mistflarden weggebrand. Ver onder ons zien we dorpjes liggen. We zijn echt hoog! Het wandelen gaat best easypeasy. De paadjes zijn wel smal en bezaaid met keien en rotsen, maar het loopt prima. 









Tijdens de route passeren we meerdere Kogels, toppen van bergen. Een optie is de route over zo'n top te nemen. Ik pas, uiteraard, maar René wil het wel even ervaren. Terwijl ik de normale route neem, klimt hij over de Saalbachkogel. Even verderop ritsen onze paden weer samen. 

Op de "normale" route liggen overigens ook nog wel wat klimmetjes. Het gaat fijn op en neer. Als we bovenop zo'n klim staan, zien we voor ons omringd met wattige wolken de besneeuwde bergtoppen van de Pinzgauer Alpen. Een van die toppen schijnt die van de 3700 meter hoge Grossglockner te zijn met naast zich iets lagere, maar ook 3000'ers, wat zusjes. 

De route loop vaak over een smal pad tegen de bergwand geklemd. Vrijwel nooit wordt het spannend, maar een enkele keer is het even doorbijten als ik wat keien over moet klimmen naar beneden die richting het, erg diepe, dal liggen. Koeien en paarden kijken ons regelmatig na als we hen van vrij dichtbij passeren. Meer dan dat doen ze trouwens niet. Uiteraard proberen we als het kan afstand te bewaren, maar ze gaan ons vaak zelf uit de weg. 







En dan zien we op kilometer 13 opeens een hut. Weliswaar zo'n 100 meter onder ons, maar we vinden het de afdaling, en de latere klim, absoluut waard.





De kilometers tot de laatste, wel heel venijnig lijkende klim, zijn dalend. Hoog boven ons zien we een gebouw met een kapel ervoor liggen. Gloeiende kooltjes, dat is echt nog een klim, zeg! Vanaf die heuvel zien we meerdere paragliders vertrekken. Nog niet helemaal gedaald, zien we de bewuste klim al voor ons. We mogen in anderhalve kilometer zo'n 200 meter omhoog. Dat is echt pittig. Huffend en puffend kom ik boven. Van het uitzicht op het diep onder ons liggende Zell am See kan ik pas genieten als ik een beetje ben bijgekomen. 

De Schmittenhöhebahn brengt ons 1000 meter naar beneden naar Zell am See. In plaats van de bus te nemen, wandelen we naar het drukke plaatsje aan het grote meer. Ja, ook dit is toeristisch, maar het water geeft zo'n relaxte sfeer. Die verdwijnt een beetje als we in totaal 8 kilometer naar Maishofen te overbruggen hebben. De omgeving is prachtig, hoor, maar we hebben het wel een beetje gehad. 




En dan is de cirkel rond. Afgelopen zaterdag verlieten we te voet Hotel zur Post. Nu wandelen we hier weer naar binnen met heel wat hoogtemeters en wandelkilometers extra op de teller. Het was een mooi weekje! 

Om dat te vieren, alsof we een excuus nodig hebben, gaan we in het hotel uit eten. Hoewel deze week erop zit, hebben we nog een weekje voor de boeg. Morgen vertrekken we naar Garmisch Partenkirchen voor het slot van onze vakantie. 

Ecktiv/Eurohike heeft ons ook deze keer niet teleurgesteld. 

Op naar Duitsland!



maandag 23 september 2024

Zomer 2024 - wandelvakantie Ecktiv Over de pieken van Salzburgerland deel 2

Sankt Ulrich am Pillersee

De eerste twee dagen van onze Ecktiv wandelreis brachten ons veel moois. Wat is het toch bijzonder om tussen de bergen te wandelen! Ondanks het genieten, was het ook flink afzien door de vele hoogtemeters. Bovendien deed het mij inzien dat zwarte routes niet echt mijn ding zijn

dinsdag 6 augustus
Gisteren spraken we nog over een all-inclusive resort, nou, het lijkt of we er vandaag in een terecht zijn gekomen. Okay, er is met uitzondering van het ontbijt, niets inclusiefs, maar hotel Tui Blue in Fieberbrün heeft zeker resort-vibes. Het past niet echt bij het gevoel van deze wandelvakantie. Toch klagen we niet, hoor. De kamer is comfortabel. Een passend eind van weer een fijne wandeldag, want ook de route van Lofer naar Saint-Ulrich am Pillersee kan comfortabel worden genoemd. 

Een bus brengt ons even na 9.00 uur van Saalfelden naar Lofer. De naam van het busbedrijf is Postbus. Dit omdat het de voormalige route van de pakketbezorgers volgt. Dat niet alleen, het heeft de functie voor een deel overgenomen. Voorin de bus liggen ook nu pakketjes die bij een van de haltes worden opgepikt.

Startpunt Lofer is een schattig plaatsje met een, kenmerkend voor deze regio, kerkje met een bolpunt en prachtig versierde vakwerkhuizen. Even twijfelen we om op een van de gezellige terrasjes plaats te nemen maar het luxe ontbijt van hotel Die Hindenburg zit nog in de weg. Aan de wandel dus maar. Goed ingesmeerd, want de zon prikt ongenadig. Toch valt het met de hitte nog mee, want we lopen redelijk in de schaduw. Bovendien zorgt het water van de Loferbach, waar we de eerste kilometers parallel aan lopen voor wat koelte. Het ijsblauwe water dat door de enorme keien en rotsen wit opschuimt, hypnotiseert. Het maakt dat het een fijne start is. 

daar gaan we weer

Lofer

je zult er wonen...uitzicht op de bergen 

gezellig straatje

fleurige balkons

Loferbach

fotomomentje

Na een kilometer of zes scheiden onze wegen zich. De beek blijft de autoroute trouw, terwijl wij een fietspad dat naar links afbuigt volgen. Even verderop komen we op een iets hoger gelegen wandelpad terecht. Knalgroene weides, het witgrijs van de bergen en de felblauwe lucht zorgen voor een prachtig plaatje. Voeg daarbij de typisch Oostenrijkse huizen met de kleurige planten balkons en het is duidelijk dat dit genieten is.

In UnterWasser scoren we bij de plaatselijke SPAR een Calippo. Het is weer behoorlijk warm, dus zo'n verkoelend ijsje gaat er goed in. Vanaf hier verandert het gevoel van de route. We lopen niet langer naar westwaarts, maar naar het zuiden. We worden verenigd met dezelfde beek van vanochtend. Het water stroomt hier wel wat feller. Vanaf Niedersee mogen we nog even aan de bak voor de laatste hoogtemeters van vandaag. Aan statie nummer 14 merken we dat we, weliswaar in omgekeerde richting, een kruisgang volgen. Het past bij de route van vandaag. Deze liep namelijk grotendeels gelijk met de Jakobsweg, een pelgrimsroute. 

Bovenop een heuvel zien we in de verte het water van de Pillersee glinsteren. We laten de verkoeling aan ons voorbij gaan. Sankt Ulrich kondigt zich aan met weer zo'n mooi kerkje met een bolle hoed. In eerste instantie passeren we het op hoogte om er daarna naartoe te stappen. Hier in de buurt piepen de GPS'en. Het zit erop. Bijna 19 kilometer stapten we weg. 

groene weides met hutjes

Pillersee

statiegang

kerkje van Sankt Ulrich

daar is de Loferbach weer

Ons hotel ligt in een paar dorpjes verderop. Als de bus het dorp voorbij rijdt naar onze halte merken we dat het hotel in een ski-resortencomplex ligt in de buurt van kabelbanen. Het voelt niet echt idyllisch. Bovendien wordt er enorm gebouwd om klaar te zijn voor het winterseizoen. Vanaf de kamer hebben we over de bouwput heen gelukkig wel zich op de bergen. Terug naar het dorp om een hapje eten te scoren, zien we niet echt zitten. Vandaar dat we in het, niet heel gezellige, hotel ons avondmaaltje nuttigen. De Moscow Mule erbij maakt veel goed. 


woensdag 7 augustus
Had ik het gisteren nog over een resort-gevoel, vandaag zijn we in het Lloret de Mar van Oostenrijk beland. Wat een toeristisch gebied is dit! We zitten in Saalbach-Hinterglemm en om precies te zijn in Hinterglemm. het hotel is omgeven door Gästhöfe en andere hotels. Niet echt een plek om even rustig bij te komen van een wandeldag. Het is wel "the place to be" als je vertier zoekt. Wat een beetje jammer is, is dat we juist hier twee nachtjes verblijven. Ach, het komt vast goed. Trouwens, de kamer is van alle gemakken voorzien, dus daar klagen we beslist niet over. We missen alleen het uitzicht op de bergen. Eerst nog even terugkijken op de wandeldag van vandaag. Terwijl ik dit tik, klinkt hoog boven ons in de bergen de donder. Ook vallen gestaag regendruppels. Het was voorspeld. 

De weersverwachting zorgt ervoor dat wij niet treuzelen na het ontbijt. Hup, op pad. De eerste kilometers vanuit het ski-gebied zijn niet de meest aansmoelwaardige. Ok, we lopen tussen de bergen en opnieuw langs een klaterend beekje, maar de route loopt over een weg. Regelmatig moeten we de berm in voor passerende auto's. 

Na een kilometer of vijf bereiken we Gasthof der Eiseren Hand. Vanaf hier geht's los. Hier start volgens het reisboekje de route. We hadden ook gewoon de bus kunnen nemen vanaf het hotel, maar we hadden geen zin om ons te richten op de vertrektijden. Het wordt nu steiler en mooier. Hoog boven ons passeren boemelbakjes van een kabelbaan. Ze zijn niet bedoeld voor passagiers. Er wordt waarschijnlijk steen en gruis vanuit een nabij gelegen groeve of mijn in vervoerd. De stijgingshelling verandert. Het wordt bikkelen voor mij. Vooral als we in de volle zon lopen. Af en toe passeert er een mountainbiker. Bijzonder om te zien hoe makkelijk de gebruikers van een elektrisch exemplaar omhoog tjoppen. Hoewel de weg breed en goed begaanbaar is, vind ik het een pittige klus om omhoog te komen. in een van de vele bochten stoppen we bij een over de weg lopend stroompje dat zich een weg baant naar het ruisende beekje diep onder ons. Het water voelt ijskoud. Heerlijk om de handen even te koelen. Al lukt dat niet heel lang. Je vingers vriezen er bijna af. Na zo'n 500 hoogtemeters bereiken we een soort plateau. Ook al is het in de volle zon, het is fijn dat de beenspieren even een beetje worden ontzien. 

we zijn er weer klaar voor

ruisende beekjes

kijk die kabelbaan

best een leuk optrekje

Het eerste Gasthof slaan wij over. Ons doel is te lunchen bij het Spielberghaus. Wat een goede keuze! Het blijkt een mooie, sfeervolle plek met, nog belangrijker, heerlijk eten. Wij gaan voor een Oostenrijkse lunch. René krijgt Spinatknödel voorgeschoteld. Ik heb een salade met Käseknödel gekozen. 

leuke stop

sfeervol

lekkere lunch

watervalletjes

Dan is het tijd om af te dalen naar Saalbach. Via een grove grindweg, best een beetje tricky om naar beneden te lopen met de rollende steentjes, lopen we gelijk met een beekje naar beneden. Door het grote hoogteverschil ontstaan in het water door de enorme keien watervallen. Dit blijft een bijzonder gezicht.

En dan arriveren we in Saalbach. Uhm, dat is een beetje een poppenkast, alleen maar hotels, restaurants en meer touristtraps. Maar hier zitten wij gelukkig niet. Wij mogen nog zo'n 4 kilometer verder naar Hinterglemm. Dat dus een kopie blijkt van Saalbach...

Saalbach

comfy kamer

uitzicht vanaf ons balkon, toch nog bergen...

romantisch, hoor

Ach, morgen met een zonnetje ziet het er vast heel tof uit. In het boekje staat geen vast programma, maar wij gaan uiteraard gewoon aan de wandel...