Posts tonen met het label Zuid-Limburg. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Zuid-Limburg. Alle posts tonen

maandag 18 september 2023

Pelgrimspad van Mesch (Eijsden) naar Visé

3 september 2023


start: auto geparkeerd bij station Visé. Trein naar Eijsden, 4 minuten
etappe 15: van Mesch naar Visé
kilometers: 13
kilometers totaal: 16,4

Zo, deze anders-dan-verwacht-verlopen-vakantie is toch nog fijn afgesloten. Morgen mag ook ik weer aan de slag, maar vandaag stapten we nog even fijn op het Pelgrimspad, van Eijsden naar Visé om precies te zijn. 

De auto parkeerden we in Visé bij het station. Deze plek is ons al bekend, omdat Visé ook een etappeplaats is op de GR5. Het boemeltje van een trein brengt ons van het ongezellige station langs de A2 in 4 minuten naar het station in Eijsden. Hiervandaan is het bijna 3 kilometer om weer op de route te geraken. Mooie kilometers overigens met uitzicht over Maastricht dat onder ons ligt. 

Bij de wandelboom starten we het laatste stuk van etappe 14 richting Mesch. De bomen bieden schaduw tegen het best prikkende zonnetje. In Mesch tringelt de GPS. De volgende etappe kan worden gestart. Hier scoren we dan ook direct maar ons startbakkie. Hoewel we nog redelijk vol zitten van het ontbijt kunnen we een punt vlaai erbij niet weerstaan. Het mag ook wel, want het is feest vandaag. René is jarig! 

Het pad vervolgend passeren we net buiten Mesch in de berm een grenspaal. We zijn in België! Zo lopend een ander land binnengaan blijft toch altijd een bijzonder momentje. Afwisselend over zandpaden langs velden met maïs dat bijna uit de kolf barst, andere akkers met aardappelen, wat appelgaarden en door bossen over smalle paadjes, bereiken we Dalhem. 






Ook dit plaatsje kennen we nog van de GR5. Destijds liepen we via een schattig poortje onder het kasteel door van de boven- naar de benedenstad. Ook nu zien we een poort, nou ja, eigenlijk is het een enorme boog van een stenen, hooggelegen spoorbrug. Wat klim en daal je toch redelijk ongemerkt veel. Diezelfde spoorlijn lag zojuist namelijk nog redelijk diep onder ons. Even maken we een korte detour om de brug op de foto vast te leggen. Onnodig zo blijkt als we er even later zelfs onderdoor lopen. 

De tekenspray moet even uit de tas worden gevist. Rijkelijk spuiten we onszelf in. De komende kilometers struinen we namelijk door weilanden. Aan de hoogte van het gras te zien is het best een tijdje geleden dat dit is gemaaid. Af en toe klimmen we een hek over of stappen we door een houten poort om in een volgend veld te komen. 

Vanaf 4 kilometer voor Visé lopen we in omgekeerde richting in onze eigen voetstappen, hier achtergelaten tijdens de etappe naar Saive in februari. Toen namen we een verkeerde afslag en belandden we ongemerkt op het Pelgrimspad. Op zo'n moment is fijn dat de GPS van René zich dan laat horen, omdat het een koersfout heeft gesignaleerd, anders zouden we heel wat kilometers extra afleggen tijdens onze wandelingen. 

De koude gure vlakte die we ons herinneren is nu aan het oog onttrokken door het hoge maïs en koud is het ook niet echt. Trappen aflopend stappen we Visé binnen. Dat is overigens veel leuker dan het armetierige stationnetje doet vermoeden. Toch stappen we snel door naar de auto. We hebben nog een ritje huiswaarts voor de boeg.

Hoewel Visé het eindstation is van het Pelgrimspad, kunnen wij het nog niet afvinken. We hebben nog een gat dicht te lopen tussen Haaren en Sittard, een leuk vooruitzicht! 


zaterdag 11 februari 2023

GR5 van Lanaken naar Kanne

 23 januari 2023 

blik op besneeuwd Sint Martens Voeren

start: auto geparkeerd in Kanne, bus 48 naar Maastricht, hiervandaan bus 45 naar Kanne, totaal 49 minuten
etappe: Lanaken naar Kanne
GR5 kilometers: 20 
Totaal kilometers: 20, 9
Totaal kilometers op de GR5: 385

Zomaar een week vrij buiten de schoolvakantie, wat een cadeautje is dat! Nou ja, eigenlijk is het natuurlijk niet zomaar...eerder is het een opnemen van extra gewerkte dagen in de zomervakantie in verband met een nieuw roosterprogramma. Hoe dan ook, het is erg fijn. Voor een invulling van deze extra week hoeven wij niet lang na te denken. We gaan aan de wandel. Op de GR5. Vooraf bedenken we welke delen we ongeveer kunnen afstappen en plannen de start- en finishplaatsen daarbij. Als alles gaat zoals verwacht kunnen we na deze week het traject van Lanaken tot Spa afstrepen. 

vrijdag 20 januari
Maar ja, uiteraard gaat niet alles zoals gepland. Gelukkig blijkt dat geen ramp, maar eerder een zegen. Het weer zit namelijk niet mee, of eigenlijk dus juist wel. De hele week voor vertrek houden we de weersites met argusogen in de gaten. Sneeuw dreigt. En niet zo'n beetje ook. Juist op de vrijdag dat wij afreizen, ligt het zwaartepunt. Twijfel. Zullen we het nog een dagje uitstellen? Nee hoor, we gaan gewoon. Om even na drieën pik ik René op van zijn werk. Hiervandaan is het zo'n 250 kilometer naar onze stek voor de komende week, hoeve De Witte Gans in Sint Martens Voeren. 
De rit verloopt onverwacht soepel. Tot Maastricht dan. Vanaf daar komen we in een soort sneeuwstorm terecht. Het is inmiddels donker geworden, dus we zijn extra geconcentreerd. Bij Eijsden verlaten we de A2 en daarmee ook het beetje begaanbaarheid van de weg dat er nog was op de snelweg. Smalle wegen voeren ons naar Voeren. Het is glibberen en glijden geblazen met de sneeuw zo'n horizontaal op de voorruit. Uitwijken voor tegenliggers is elke keer weer een spannende bezigheid. Toch gaat het allemaal best voorspoedig. Tot we aankomen bij ons onderkomen. De sleutel hebben we bij de hoofdlocatie opgepikt. Om bij ons huisje, het Witte Huisje, te geraken, moeten we een hek door en, dat vooral, een heuveltje op. Een heuveltje dat met een dik pak sneeuw is bedekt. Gelukkig komt er juist een buurman achter ons aan, die, ook omdat hij er anders zelf ook niet door kan, een sneeuwschep haalt en ons helpt een weg vrij te maken. Het is een heel gedoe met veel wielgespin om op de parkeerplaats te komen. Maar het lukt. 

Ruim 5 uur na vertrek ploffen we neer op de comfortabele bank in het mooie huisje. Hier vermaken we ons wel een week. Ook als we ingesneeuwd zouden raken, want we hebben behoorlijk wat etenswaren mee van huis. 

zaterdag 21 januari
Op zaterdagochtend is het bijzonder wakker worden in een werkelijk schitterend sneeuwlandschap. Wat een mooie witte wereld. Maar ja, iets van voordeel en nadeel, we gaan nu natuurlijk niet op pad. Het is het risico niet waard en bovendien is de kans groot dat we de auto niet meer geparkeerd krijgen. Geen GR5 dus. In het huisje ligt een map met wandelsuggesties. Wij kiezen een van de knooppuntenwandelingen, de bronnenroute. 

Wat een pracht, zeg! Via een glibberige holle weg komen we in het dorp Sint Martens Voeren. Hé, dit kennen we van de DMT die we vorig jaar liepen. Het is ook moeilijk om je het spoorviaduct met de enorme bogen niet te herinneren. Van knooppunt naar knooppunt stappend, komen we door een prachtige omgeving. De sneeuw maakt het heuvellandschap nog mooier. Witte vlaktes, bospaadjes omzoomd met witte bomen. Echt prachtig! Bij het in deze streek blijkbaar wereldberoemde Jetteke ploffen wij in een authentieke ruimte neer voor een gluhwein met een stuk rijstevlaai. En weer door, heuvel op, heuvel af, met af en toe prachtige uitzichten over de besneeuwde dorpjes onder ons. 

Na 10 kilometer zijn we terug in het Witte Huisje. Met gloeiende wangen maken we het ons comfortabel op de bank met de gedachte dat morgen de GR5 er wellicht wel in zit. 



zondag 22 januari
Nou, nee dus. Ook vandaag, zondag, besluiten we dat het veiliger is de auto nog even te laten staan. De combinatie van een temperatuur onder het vriespunt, voorspelde regen en een nog besneeuwde weg, lijken ons niet de meest veilige wegsiuatie. En waarom risico's lopen als er ook voor de deur een prachtig wandelgebied ligt. Bovendien bestaat de voorspelde neerslag hier uit sneeuw, in tegenstelling tot de regen in Maastricht. 

Dus, goed ingepakt vertrekken we even na negenen voor weer een knooppuntenroute. Het heeft flink gevroren, de sneeuw kraakt onder onze voeten. Het viaduct bij Sint Martens Voeren blijft ook zonder overrijdende trein, indrukwekkend. Achter huisjes langs komen we in het buitengebied. We klimmen flink, want tja, we kozen vanochtend de Panoramaroute. 

Wat is het weer mooi! Tijdens een fotomoment werpen we een blik over onze schouder om het viaduct in de sneeuw te zien schitteren. Door hoge sneeuw ploeteren we de Kattenroth op, een van de zeven summits die we tijdens de Dutch Mountain Trail hebben bedwongen. Boven happen we naar adem. Niet vanwege het gebrek aan conditie. Nee, dit is een sprookje. Besneeuwde takken die over een idyllisch weggetje hangen. Wohow. Het is als een scene uit de real life action Frozen. 

De weg vervolgt op en neer, klimmen en dalen met af en toe echt bizar mooie doorkijkjes het dal in. Vogeltjes gaan ons voor op de smalle paadjes. Een verdwaald poezenbeest schiet weg. Toch laat het ons met een klaaglijk miauw weten dat hij aandacht wil. Met wat korstjes brood krijgen we hem stil. Bos maakt plaats voor open, witte vlaktes. Opeens staat er een kapelletje op een kruising. Eigenlijk zo'n beetje in de middle of nowhere. Muziek lonkt ons naar binnen. Het zorgt voor een moment van bezinning. 


Na 10 kilometer passeren we ons huisje. We lopen door naar restaurant de Cantarel voor een drankje en een hapje. In de middag, hangend op de bank in het huisje, lijkt het erop dat de dooi inzet. Morgen dan eindelijk GR5'en? 

Maandag 23 januari
ENCI groeve

Bijna vinden we het jammer dat het weer het dan eindelijk toelaat om met de auto de weg op te gaan. Het is geen straf natuurlijk, want hier komen we voor, maar we zullen onze winterwonderwandelingen missen. Het dooit overigens ook best, dus die zitten er sowieso niet meer in. Denken we. 

Op GR5-pad dus, van Lanaken naar Kanne. De auto parkeren we in laatstgenoemde plaats. Bus, eigenlijk busje, want het is een acht-persoons, brengt ons van Kanne naar Maastricht, van België naar Nederland. Een volgende bus rijdt ons België weer in. Bij halte Gemeentehuis in Lanaken stappen wij uit. 

Veel van het plaatsje zien we niet meer. Al snel verlaten we de bebouwde kom via een brug over het kanaal Briegden/Neerharen, waar we na een grote bocht even later pal langslopen. In ons hoofd moeten we even een switch maken. Van de prachtig besneeuwde wereld van gisteren naar een koud en kil pad langs een nu best ongezellig kanaal. Maar dat lukt, hoor. We stappen ons warm en ook hier is het nog behoorlijk wit. 

Via modderpaadjes door braakliggend land komen we op het Jaagpad van de Zuid-Willemsvaart. In de verte zien we over het water huisjes en een brug opdoemen. Smeermaas, en ja, we moesten er een beetje om grinniken, is het eerste plaatsje dat we aandoen. Zo op het eerste gezicht zien we geen tentje voor een bakkie. We zoeken dan ook niet echt, want over 5 kilometer zijn we al in Maastricht.





Vlaanderen wordt verlaten. Langs de Maas lopen we Nederland in. Over een sluis komen we in de wijk Boschpoort, waar veel woonboten liggen. Eenmaal over het water wandelen we, of eigenlijk is het meer glijden, over een voetpad dat over oude rails is aangelegd. Wat het exact is weten we niet, want het is bedekt met een laag ijs. Een bord aan het eind van het pad leert ons dat we door de Lage Fronten, als het ware in de ruige achtertuin van het Sfynxkwartier, wandelen. Een brede tunnel brengt ons van de Lage naar de Hoge Fronten. Deze worden gedomineerd door oude vestingwallen. Zigzaggend lopen we door een stukje geschiedenis van de, zoals hier wordt geclaimd, oudste stad van Nederland. 





Tot het volgende park, het Waldeckpark, lopen we door de bebouwde kom van deze mooie stad. Het park ligt prachtig, links van ons hooggelegen het Fort Sint Pieter. Rechts hebben we zicht op de glooiend gelegen buitenwijken van de stad. 

En dan mogen we aan de bak. De Sint Pietersberg wacht. Eigenlijk valt het klimmen best mee. Als we eenmaal boven een blik terug werpen, worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. Opeens herkennen we iets, hier liepen we eerder. In 2021 voltooiden we ons Pieterpadavontuur bij het uitkijkplatform van de ENCI-groeve. Ook in deze bijzondere kuil stiefelden we al eens. In tegengestelde richting wandelden we de laatste kilometers van de Dutch Mountain Trail door deze kalksteengroeve. Nu alles bedekt is met een dun, wit laagje sneeuw geeft het sowieso een heel ander gevoel. 



Bij Chalet d'n Observant scoren we een verlaat startbakkie. Vanaf hier is het nog zo'n 4 kilometer tot de auto in Kanne. De karakterstieke brug in die finishplaats zien we al van verre liggen. Oversteken doen we nog niet. Dat bewaren we voor morgen. 

donderdag 6 januari 2022

Zuiderzeepad - van Oosterwolde naar Kampen

10 oktober 2021


  • etappe 15 van Oosterwolde naar Kampen
  • 21,6 kilometer
De weersvoorspelling weerhoudt ons niet. Regen en een fikse woei, geen probleem. Zo dachten Mariska en ik er vanochtend over toen we richting Kampen reden voor een volgend stuk Zuiderzeepad. 

Deze Hanzestad is overigens niet het beginpunt van de etappe van vandaag. Nee, hier ligt de finish. De start ligt bij een bushalte in Oosterwolde. Om 11.30 uur, na trein- en busritten, starten we hier onze GPS'en. De eerste meters zijn sfeervol, een landgoed met een statig huis, een groepje gezellige, zwartwit gevlekte, grazende dames, een pluk prachtige porselein paddenstoelen en dit alles in een herfstachtige omgeving. 

Zonder druppels trouwens. Het waait enorm, maar het is droog. En best warm, dus mijn jas gaat uit. En blijft de rest van de dag in mijn rugzak, want het blijft droog. Hoewel...in de middag is er een ietsiepietsie miezer te voelen. 

Deze etappe bestaat uit weidse polders. De volgens het Zuiderzeepadboekje beloofde vogels zien we maar mondjesmaat. Onze strijd tegen de steeds harder waaiende wind is geen moment saai. Het landschap blijft boeien. Bovenop de dijk, over een fietspad, lopen we langs het Drontermeer. Bij het gehucht Noordeinde duiken we de polder weer in. Even lopen we verkeerd om, weer op de juiste weg, bij het water van het Reevediep te geraken. De wind wordt kort getrotseerd om op een bankje de van huis meegebrachte kaneelbroodjes soldaat te maken. 












Het laatste stuk naar Kampen voert over het in eerste instantie pittoreske Zwartendijkje. De laatste paar kilometer voor het plaatsje lopen we richting een drukke N-weg. Iets minder fotogeniek. Dat geldt ook voor de buitenwijken van onze finishplaats. De binnenstad toont fraaie gebouwen met een eervolle vermelding voor de prachtige stadspoort en de ranke Nieuwe Toren. 

Aan de overkant van de IJssel stopt de route vandaag voor ons na een dikke 23 kilometer. Bofferds zijn we...geen druppel gevoeld!




vrijdag 31 december 2021

Dutch Mountain Trail van Eijsden naar Maastricht

 30 december 2021


deel 4b: van Eijsden naar Maastricht (ongeveer 22 kilometer inclusief de omloop)
naar de start: parkeren op dezelfde plek als gisteren in Eijsden. Hiervandaan nog 650 meter naar het Maria-kapelletje waar de omweg begint
naar huis: met de trein vanaf Maastricht in 10 minuten naar Eijsden (rijdt 1x per uur), daarna nog een uur of drie huiswaarts 
afgestopt: 21,6 kilometer

Vanochtend werd ik wakker met een toch net iets ander gevoel dan de vorige wandeldagen. Ten eerste natuurlijk, omdat het laatste deel van de DMT vandaag wordt afgestapt. Jammergenoeg. Maar toch ook, om eerlijk te bekennen, omdat ik d'n Observant een beetje vrees. De uitroeptekens met het vetgedrukte "let op" bij de beschrijving van de beklimming van deze laatste summit, zullen toch niet voor niets in het boekje staan? Zelfs het woord gevaarlijk wordt genoemd. René vindt het om andere redenen een beetje spannend, afbrokkelende paden langs steile afgronden, klinkt voor iemand met hoogtevrees niet echt bemoedigend. Nou ja, eerst maar eens aan de voet die DMT-killer zien te geraken. 

De start van de dag is een bedrijvige. We verlaten helaas ons stekkie weer. Na het ontbijt moet dus alles worden gepakt. Om 9 uur trekken we de deur van appartement Vrijheid achter ons dicht. Een beetje weemoedig, want wat is het hier toch fijn! 

Vandaag rijden we voor de verandering eens niet naar het eindpunt, maar juist naar de start van de tocht. De parkeerplaats in Eijsden ligt vlakbij het station. Vanaf Maastricht is het maar 10 minuten met de trein. Goed te doen dus.

De omweg van 8 kilometer in verband met het niet varen van het pontje is in ieder geval verhard. De route ervan staat niet aangegeven in het boekje, maar mislopen is schier onmogelijk. De eerste drie kilometer stappen we stevig door. Het waterige zonnetje verdwijnt. Miezer komt ervoor in de plaats. De fruitgaarden met kale bomen kunnen een omgeving waarin overal waar je kijkt rokende indstrieschoorsteenpijpen het beeld bepalen, nauwelijks opvrolijken. De barrage over de Maas is dan wel weer interessant. Altijd bijzonder om te zien hoe mensen de kracht van water proberen te beheersen.


Het pad over de andere oever is ook verhard. De Maas stroomt gezellig met ons mee. Aan het puin in de bomen aan de rand van de rivier wordt duidelijk hoe hoog het water heeft gestaan. Bij het pontje, of beter de aanlegplaats ervan, eten we een broodje. Vanaf hier bewandelen we weer de officiële route. De omweg zit erop.

Wat heuveltjes laten ons hoog boven het waterniveau belanden. In de verte gloort Maastricht. Slechts 10 kilometer verwijderd...maar ja, voor ons zit die pukkel er nog tussen. Het sluizencomplex van Ternaaien is indrukwekkend. Even blijven we staan om de kolkende watermassa in te turen. Een paar kilometer voert de route over de oever. Dan gaat het echt beginnen. We mogen linksaf een steil bospad op. De stokken zijn alvast uit de rugzak gevist. 

En ja, het is een fikse klim omhoog, maar het afbrokkelende, smalle pad, blijkt redelijk breed en door de begroeiing op de helling lijkt de afgrond minder diep. René haalt opgelucht adem. Ook met hoogtevrees is dit goed te doen. Aan de vergezichten over het water te zien, zitten we overigens echt pittig hoog. Maar nog niet boven. Die gladde, glibberige hellingen wachten nog. 

Van onderaf ziet het er lastig uit, maar te doen. Toch? Of wordt dit onze Waterloo? Het is even bikkelen, de stok goed prikken, evenwicht zoeken, de wortels gebruiken om je aan omhoog te trekken, tegen een boom steun zoeken en weer door. En dat twee keer. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar eenmaal boven, viel het eigenlijk gewoon erg mee. De anticipatie door het boekje en de verhalen maakten dat het, vooral met dit weer, bijna iets onmogelijks leek. Niet dus. We did it!

Eigenlijk heb ik vanaf dan een beetje het idee, dat we er bijna zijn. Het is echter nog zo'n 8 kilometer stiefelen naar het station in Maastricht. Bijzonder is de passage door de ENCI groeve. Fraai hoe industrie mooi kan zijn van lelijkheid. De trap naar boven is nog wel een dingetje trouwens. De verzuring schiet bij de laatste treden toch wel in mijn bovenbenen, zeg. Voor René blijkt de open trap een groter obstakel wat betreft hoogtevrees dan de hellingen van d'n Observant. 







Vanaf de finishplaats van het Pieterpad, fijne herinneringen aan afgelopen zomer, is het klimmen echt voorbij. Ok, nog een paar traptreden om de Maas weer over te steken, maar that's it. Vanaf de brug zien we dat Maastricht er zelfs met dit grauwe weer mooi bij. Straten met sfeervolle huizen zijn het decor van onze laaste meters. Daar is het station van Maastricht. Volbracht! Elke meter van de DMT hebben we afgestapt. Wat een toffe ervaring!

Genoten hebben we! De beklimmingen van de summits vielen 100% mee. Natuurlijk was het af en toe flink puffen en bikkelen, maar het was nooit ondoenbaar. Onze uitvalsbasis was, net als vorige keer, perfect. Hiervandaan was het prima te doen om met combinatie van auto en OV naar de etappestart en van de -finish te geraken. Weergezien waren we mazzelaars. Uiteraard hoopten we vooraf op sneeuw of een witte wereld door vorst, maar de verwachtingen gaven aan dat we een natte midweek tegemoet gingen. Nat was het, maar dat betrof vooral de bodem. Vanaf boven hebben we maar weinig regen gehad. En ja, die natte bodem, als we dan een ieniemienie minpuntje zouden moeten noemen is het toch wel de alom aanwezige "pratsj", maar eigenlijk hebben we daar al genoeg over gemeld. Kortom, het waren vijf geweldige dagen.


donderdag 30 december 2021

Dutch Mountain Trail van Mheer naar Eijsden

 29 december 2021


deel 4a: van Mheer naar Eijsden (ongeveer 9 kilometer tot het pontje)
naar de start: parkeren in Eijsden, buurtbus 793 vanaf het station naar halte Kerk in Mheer in 23 minuten, dan nog 600 meter wandelen naar het punt waar we gisteren stopten
naar huis: 30 minuten vanaf Eijsden
afgestapt: 12 kilometer inclusief een rondje Eijsden

Vandaag is een tussendag. Niet helemaal kilometerloos, maar een stuk minder dan de afgelopen dagen. Op deze manier hakken we de afstand van het laatste deel, inclusief de omloop zo'n 31,5 kilometer, op in hapklare brokken. Leuke bijkomstigheid is dat we kunnen genieten van ons appartement Vrijheid van Appartementen eFFeWeg in Epen, echt zo'n topstek!

De wekker gaat daarom niet al voor dag en dauw. Bij ons vakantieritueel hoort een beetje relaxt doen in de ochtend. We nemen de tijd voor versgebakken broodjes en een koppie koffie. Dat alles natuurlijk met het geluid van de Top 2000 op de achtergrond. 

In een half uur rijden we door het mooie Limburgse landschap naar Eijsden. Hier is vlakbij het station een gratis parkeerterrein dat wij nog kennen van de eerste etappe van het Krijtlandpad. Buurtbus 793 brengt ons naar halte Kerk in Mheer. Ook vanuit de bus is het volop genieten van de omgeving, die nog volop in kerststemming is. Vanaf de halte is het nog een dikke 600 meter naar het punt waar we gisteren onze GPS stopzetten. Toen regende het. Nu is het grijs, maar droog. Het kasteel in Mheer lopen we voorbij. Niet omdat het geen bezoek waard is, nee, we zijn er tijdens ons Krijtlandpadavontuur al geweest. Bovendien...we willen op pad. 

Voor we het weten staan we weer met beide voeten in de blubber. Tja, wat hadden we ook verwacht. We laten ons er echter niet door afleiden oog te hebben voor het mooie landschap. Op de filmpjes achteraf ziet het er nogal klunzig uit hoe we in de bagger aanmodderen om vooruit te komen. Geloof me, je wordt echt voorzichtig bij het vooruitzicht voluit met je toet in de modder te belanden, omdat je voeten zo'n beetje bij iedere stap onder je vandaan dreigen te glijden. 




In België, zo zagen we aan het passeren van weer eens een grenspaal, komen we in een soort van greppel te wandelen. Grote keien maken flink doorstappen onmogelijk. Met de blik op links gericht lijkt het of we in een soort van wildernis zijn beland. Rechts boven ons ligt echter een strak grasveld omheind door prikkeldraad. So much voor het wildernisgevoel. 

Natuurlijk moet er ook weer geklommen worden, want de DMT blijft natuurlijk wel de DMT. Vandaag vallen de hoogtemeters echter erg mee. Eenmaal aangekomen in Eijsden liggen er alleen nog horizontale meters op ons te wachten. Een Maria-kapelletje markeert het punt waar we morgen afslaan om de omweg te nemen. Nu volgen we de officiële route naar de Maas. Overigens nu wel met een korte stop bij het kasteel. 

Anderhalf jaar geleden ploften we vlakbij de Maas op een terras voor ons etappedrankje. Dat zit er vandaag niet in natuurlijk. We doen het dan maar met een glühwein to-go. Ook erg lekker. 

Terug in ons appartementje verheffen we het bankhangen tot kunst met nog steeds de Top 2000 op de achtergrond en een drankje binnen handbereik. Morgen wacht de laatste summit, d'n Observant. 

Dutch Mountain Trail van Gulpen naar Mheer

 28 december 2021


deel 3: van Gulpen naar Mheer (26 kilometer)
naar de start: auto van Epen naar Mheer, geparkeerd vlakbij de kerk (Burgemeester Beckerstraat), bushalte Kerk, bus 57 in 30 minuten naar Gulpen, halte Oude Geul
naar huis: 10 minuten terug naar appartement
afgestapt: 28 kilometer

Na vandaag weet ik één ding zeker, "pratsj" en ik zijn geen vriendinnen. Niet dat ze me heeft neergekregen, hoor, ook al heeft ze enorm haar best gedaan en slaagde ze er bijna in. Nee, laten we zeggen dat het niet mijn type is. Ze zuigt. Ze is te prominent aanwezig. Elke keer dat ik dacht van haar af te zijn, dook ze weer op. Zo'n beetje tot de allerlaatste kilometer heeft ze zich laten gelden. Ondanks dat zitten we na afloop toch weer voldaan op de bank. 

Pratsj

De verwachting vooraf was dat vandaag ietsiepietsie soepeler zou verlopen dan gisteren. Het zijn tenslotte "slechts" 26 kilometers die we van Gulpen naar Mheer moeten overbruggen. 

De start verloopt gladjedl. Direct wacht ons de beklimming van de vierde summit. En echt, appeltje, eitje. In no-time staan we bij het beeld van Maria op de Gulpenerberg, uitkijkend over Gulpen en de omgeving. Toch hebben we het er wel wat warm van gekregen, dus direct kan er een laagje uit. De temperatuur helpt daar ook aan mee, het is dik 10 graden. Bizar voor dit jaargetijde. Naar beneden zigzaggend over een open veld, kunnen de rugtassen weer opengeritst. Het miezert, dus de regencapes gaan om. Even later kunnen ze weer uit. Het blijft dreigend, maar echt doorzetten doet de regen niet. Nog niet. 

Als je denkt dat op de DMT alleen geklommen moet worden naar de summits, heb je het vies mis. Man, we waren nog niet beneden of we draaiden al weer een steil weggetje omhoog in. De stokken moesten erbij worden gepakt, want naar boven glibberen blijft lastig. Eenmaal daar is het alsof we elk moment Heidi en Peter tegen het lijf kunnen lopen. Dit zijn net alpenweiden. Als er een laagje sneeuw zou liggen, zou je je zomaar in Zwitserland kunnen wanen. 


Bospaden voeren ons richting het bos bij Eperheide. Over de modder praten we maar niet meer, want die blijft alom aanwezig. Ook de regen komt ons nu regelmatig gezelschap houden. Het deert niet echt. Met de regencapes is het goed te doen. Bovendien kun je al wandelend langs de bosrand het dal bij Epen inkijkend, niet anders doen dan genieten. Wat is het hier toch mooi!

Via het Bovenste Bos klimmen we een volgende summit op, de Hakkenberg. Natuurlijk is het even puffen, maar ook dit valt mee. Boven op de berg, in het bos, beginnen de bomen te kraken. De wind zet aan. Dikke druppels vallen tussen de kale bomen neer. Wat takken breken af. Met een flinke plof en dito gekraak belanden ze op de grond. Gelukkig leidt de route ons snel het bos weer uit. En ook Nederland laten we achter ons. 

Een flinke afdaling brengt ons in een ander bos met opnieuw een mooi uitzicht aan onze linkerhand, ditmaal over het Belgische plaatsje Teuven en de omliggende, vaak vakwerk-, huizen. We draaien hoog in het bos om het plaatsje heen. Aan de andere kant komen we het riviertje de Gulp tegen. Wat een mooi plaatje is dit, een helder kabbelend beekje, dat via een gammel bruggetje overgestoken moet worden. Flauw omhooglopend stroomt het water ons zelfs op de weg tegemoet. 



België wordt weer achter ons gelaten. We klimmen door een stuk open land. De wind blaast ons flink tegemoet. De regencapes fladderen om ons heen. Donkere wolken hangen dreigend voor ons. Daar zou weleens flink wat regen uit kunnen vallen. Naarmate we dichterbij komen, waait de regenlucht voorbij. Fel piept de zon onder de wolkenrand vandaan. 


Voorbij Plank in het Broekbos denken we heel even al aan de laatste klim van de Kattenroth te zijn begonnen. Het is flink aanpoten om boven tot de conclusie te komen, dat dit slechts een tussenklim om uit een dal te komen was. De omgeving is hier, wanneer eigenlijk niet in dit gebied, weer prachtig. Rechts knalgroene velden met witte huizen in de diepte. Een voorzichtige regenboog zet niet door. Gelukkig maar, want dat houdt in dat de regen ook niet valt. Links voor ons hebben we opeens zicht op een pittoresk dorpje. Uiteraard met een kerktoren als middelpunt. Toch is dit plaatsje net even iets fotogenieker door de enorme, stenen boogspoorbrug. Via een holle weg dalen we af. Binnen in de weg lijkt het of we in een soort onderwereld zijn beland, donker, nat en grimmig met dit weer. 

Vanuit Sint-Martens-Voeren, het dorp met het mooie viaduct, begint de klim naar summit nummer 6 wel, de Kattenroth. Ook deze levert wel gehijg, maar nauwelijks zweetdruppels op. Ook omdat we regelmatig een blik over onze schouder werpen om nog een glimp van het mooie plaatsje op te vangen. 


Dan is het nog maar zo'n 6 kilometer naar de auto in Mheer. Makkie. We zijn er dus bijna. Nou, is dus iets dat je bij het lopen van deze trail direct moet vergeten. Het worden nog zware kilometers met klimmetjes, afdalingen, bagger (ja, sorry...) en als toetje nog eens een lekker dikke bui met harde wind, terwijl wij een kaal veld oversteken. 


De portjes zijn vandaag extra verdiend.