maandag 2 maart 2020

Groene wissel Haarlem (105)

1 maart 2020

Groene wissel Haarlem, Bavo en Spaarne
Nummer 105
14 kilometer

Mooi stadje aan het Spaarne
Vaste plannen voor vandaag waren er niet toen we vanochtend wakker werden. Het was gisterenavond, of beter -nacht, een latertje. Na gezellige visite konden we het niet laten om de aflevering van Wie is de mol ondanks het vroege uur toch maar te bekijken. Daarom gingen de luiken vanochtend niet al te vroeg open. Eerst maar even ontbijt op bed, in de vorm van boekweitpoffertjes en dan bedenken wat voor actiefs we zouden kunnen gaan doen. Hardlopen? Neuh, daar staat ons hoofd toch echt nog niet naar, ook al wacht volgende week de CPC in Den Haag. Wandelen dan maar.  Voor onze volgende etappe van het Waterliniepad was het te laat. Via de Wandelzoekpagina  kwamen we uit op een Groene wissel. In Haarlem dit keer. Niet echt een stadswissel, die er overigens ook is, maar een wat uitgebreidere, 14 kilometer langs de Bavo en het Spaarne.

Het enige probleem is dat we de route niet naar boven getoverd krijgen. Wel kan René de GPX downloaden. Vorige keer leidde de route via zijn GPS ons prima. Wat kan er mis gaan? Het weer ziet er prima uit, de route lijkt mooi. We gaan op pad.

Binnen het uur brengt de trein ons van Hoorn naar Haarlem. Om 12.30 uur, ik zei toch dat het een latertje was, staan we aan de achterzijde van het station. Het is nu even zoeken waar het horloge van René de route kan oppikken, want een beschrijving hebben we dus niet. Dat lukt gelukkig vrij snel. Over de restanten van de oude stadsmuren, de Bolwerken genaamd, lopen we langs de singel. De smalle paadjes golven langs het water. Krokussen bloeien volop. Aan het eind van het park steken we de drukke N200 over. De route loopt verder aan de andere kant van het spoor. Wij komen daar via de Franklin Hoevenstunnel. Hier komen we direct in een volgend stuk groen terecht, het Kenaupark. Onze aandacht gaat niet naar de enorme witte villa's in het park, maar wordt getrokken door de glinstering van de zon in het water. De bloeiende voorjaarsbloemen bevestigen het begin van de meteorologische lente.

voorjaar
Door pittoreske straatjes met huizen met leuke geveltjes komen we nu in het centrum. Nog even door wat meer van dezelfde straatjes en dan staan we op de Grote Markt. De enorme Bavo-kerk, een van de naamgevers van deze route, is niet te missen. Langs het standbeeld van Laurens Janszoon Coster steken we het plein dwars over. De zaterdagse marktkramen ontbreken. Het is redelijk rustig. In de Koningsstraat lopen we een conceptstore binnen voor een koppie koffie. Omdat het al na de middag is en onze magen aangeven dat er wel weer wat brandstof geladen mag worden, besluiten we dat het handiger is om te lunchen. Om het ons makkelijk te maken voor vanavond wordt dit een lichte avondmaaltijd. Dat scheelt thuis weer koken. Onze borden pasta bij Centopercento laten we vergezellen door een lekker rood wijntje.

carboloading
Er volgen meer sfeervolle straatjes. Af en toe houdt René halt. Tot zijn 25ste heeft hij in Haarlem gewoond. Herinneringen komen boven. Na een stuk door de grote winkelstraten komen we in een heel bijzonder straatje, het Groot Heiligland. Tegenover het Frans Halsmuseum liggen de fotogenieke Elisabeth Gasthuis-huisjes met hun prachtige trapgevels.

De singel overstekend verlaten we het centrum. Nu volgt er een deel vol groen (en loslopende honden), het Frederikspark wordt gevolgd door een flink stuk door de Haarlemmer Hout. We wandelen Heemstede in. De parken hebben plaatsgemaakt voor een fijn woonbuurtje. En dan opeens staan we aan het water van het Spaarne. Aan de overkant prijkt De Eenhoorn, een molen die voor René heel bekend is. Hier lagen zijn eerste hardloopkilometers. In deze buurt bracht hij als jongen veel tijd door. Hij vertelt van fikkie stoken en bootje varen.

in de achtergrond De Eenhoorn
Via de ene oever leidt de route ons naar een brug over het Spaarne om daarna langs de andere oever weer richting stad te lopen. Even zijn we de GPS ongehoorzaam. We slaan af naar Schalkwijk. Hier liggen al heel wat voetstappen van René. Op de Engelandlaan bekijken we zijn ouderlijk huis in een nieuw jasje. hij vertelt over kwajongensstreken.

Terugkerend naar de officiële route begint het te miezeren. De blauwe lucht in de verte belooft dat dit niet al te lang zal duren. De regencapes laten we dan ook maar in de rugzak. We vervolgen onze weg langs het water. Langzaam komen we weer in de drukte van de stad. Terug in het centrum hebben we een mooi uitzicht op de historische huizen aan de overkant van het water.

Even lopen we nog verkeerd. Dat levert echter een mooi rondje door nauwe straatjes naar weer een andere molen op, de Adriaan. We lopen terug om het Spaarne over te steken dat een prachtig uitzicht biedt over het water naar dezelfde molen.

De aanwijzingen op de GPS zijn op, alleen het lijntje van de route rest ons. We zitten al in de laatste kilometer. Weer terug op de bolwerken zien we het station weer opdoemen. Ons rondje Haarlem zit erop.

Wat een goede beslissing om toch wat actiefs te plannen voor vandaag! Het was prachtig wandelweer! De route is erg divers, door het oude centrum, langs het water en voor ons ook nog een extra tripje down memory lane voor René. Dit zijn fijne zondagen!