maandag 11 april 2022

GR5 - van Nieuw-Vossemeer naar Bergen op Zoom

11 april 2022

start: vanaf de B&B rijden we met de auto in een half uur naar P+R Bergen op Zoom. Het parkeren kost hier 7,24 voor een dag. Hiervandaan vertrekt bus 102 elk uur naar Nieuw-Vossemeer. De rit duurt 25 minuten.
etappe 7: 23,7 (waarvan we de laatste ongeveer 3 kilometer bewaren tot de volgende keer)
kilometers gestapt: 21,3
weer: zonnig, sluierbewolking, start koel 5 graden uitlopend tot 15 graden

Mozesbrug bij fort de Roovere

En dan is het al weer onze laatste dag van het lange wandelweekend. We verlaten de B&B in Herkingen weer. Een aanrader overigens, sowieso voor alle GR5-stappers. De zorg en service is top. Natuurlijk genieten we eerst weer van een heerlijk ontbijtje.

Het was even puzzelen hoe we deze etappe zouden aanvliegen. Rijden we naar de start, wandelen we naar Bergen op Zoom en nemen we het OV terug naar de auto? Of juist andersom? En tot waar wandelen we eigenlijk precies? Het Kustpadboekje geeft niet echt uitsluitsel. Het meest voor de hand liggend zou zijn dat de finish bij het treinstation ligt. Dat blijkt echter niet het geval. Volgens boekje en Wandelnet eindigt de etappe zo'n drie kilometer verder bij Klavervelden. Wij besluiten burgerlijk ongehoorzaam te zijn en plannen onze finish bij het station. Niet alleen handig voor dit keer, maar ook als we het volgende deel wandelen. Ook vinden we het comfortabeler om naar de auto te lopen, zodat we direct richting huis kunnen. Daarom rijden we naar station Bergen op Zoom. De auto laten we achter bij P+R. Hiervandaan brengt bus 102 ons in 25 minuten naar halte Molenweg in Nieuw-Vossemeer.

De startplek ligt 250 meter van de halte verwijderd. Het boekje geeft aan dat dit het geboortedorp van auteur  A.M. de Jong is. In het dorp schijnt een beeld te staan van Merijntje Gijzen, hoofdpersoon van zijn bekendste roman. Wij hoeven het niet zo nodig te zien en laten het dorp al snel weer achter ons. Tenminste, dat is de bedoeling. Rechtdoorlopend een weg overstekend worden we namelijk bijna van onze sokken gereden door een afslaand pakketdienstbusje. Er volgt een ongezellige discussie met de chauffeur. Nou ja, maar snel weer door...

Langs een golfterrein en een camping koersen we naar de dijk langs het Schelde-Rijnkanaal. Bij Molen Assumburg, slaan we de Zeeweg in. Helaas wordt de schoonheid van de molen teniet gedaan door het puin dat er voor ligt. De Zeeweg splitst zich even verderop. Het pad volgt de route langs het kanaal. Echt druk is het niet op deze vaarweg richting o.a. Antwerpen. Een enkel schip vaart voorbij als wij er lopen. Een stuk groen leidt ons van het water af. Dit is echt het afscheid van het Deltawerkengebied. Vanaf hier verandert de omgeving. Smalle wegen langs boerderijen leiden ons richting Halsteren. Eigenlijk zijn we op zoek naar een lunchbankje, maar in de bebouwde kom van deze voorstad van Bergen op Zoom is weinig te vinden. Aan de rand van dit plaatsje staan prachtige huizen. De zilte geur van de afgelopen dagen wordt vervangen door kruidige bosgeur. Die verdwijnt weer als de route door een enorme nieuwbouwwijk loopt. Stickers zijn hier nauwelijks. We zijn blij met de route op de GPS.

Na weer een stuk met brede bospaden zien we de scheefstaande uitkijktoren van Fort de Roovere. Voor de ingang staan wat bankjes. Fijn, want we hebben trek. Dertien kilometers zijn weggestapt. Het weer is ons opnieuw gunstig gezind. Het waait een stuk harder dan gisteren, maar de temperatuur is prima. Met hernieuwde energie en iets uitgeruste voeten, vervolgen we de route. Dwars over het terrein van het fort loopt deze. Voor we de bekende Mozesbrug overlopen, kunnen we het niet laten om de 129 treden van toren Pompejus te beklimmen. Vanaf 25 meter hoogte heb je een prachtig uitzicht over de West Brabantse Waterlinie. Dit fort en de andere verdedigingswerken van de linie beschermde de Hollanders tegen eerst de Spanjaarden en later de Fransen en de Belgen. Onder ons de hoeken van de stervorm van het fort. We nemen even de tijd om te genieten (en bij te komen van de fikse klim).

Weer beneden lopen we door een loopgraaf door het water. De Mozesbrug is bijzonder. Verzonken in het water loop je met droge voeten naar de overkant. Een slingerend, smal bospad brengt ons terug naar de Ligneweg waaraan even verderop het fort is gelegen. Zigzaggend over de graswal lopen we naar Bergen op Zoom. De Randweg wordt overgestoken. Het centrum is nu niet ver meer. Een plas, de Kleine Melanen, wordt gerond. Een bos, Meilustbos en groene, open wijken leiden ons naar het oude centrum. Wat een leuke huizen staan hier. Even moeten we creatief zijn in verband met werkzaamheden. Smalle straatjes leiden ons naar het Markiezenhof. Wij bezoeken het museum niet, maar lopen er via de verschillende binnenhofjes doorheen. Wat een pracht en praal is dit oude stadspaleis.

Nog meer grote gebouwen staan er op de Markt met als grootste blikvanger toch wel het stadhuis. Hoewel, dat geldt niet helemaal voor ons. Wij hebben onze blik vooral op de terrasjes. De etappe zit erop en dat betekent een etappedrankje. Dat, met lekkers erbij, scoren we op het terras van Café bij Jansens.

Een prima afsluiting van dit lange wandelweekend. Wat hebben we het goed gehad. De B&B was top, prima gelegen, goede verzorging. Het weer was, in tegenstelling tot ons vorige GR5-avontuur, optimaal om te wandelen, met een kleine uitzondering aan het eind van de eerste dag. In totaal hebben we nu een dikke 127 kilometer van de GR5 afgevinkt. Dit was de laatste etappe volledig op Nederlands grondgebied. De volgende keer wandelen we België in. We moeten alleen nog even plannen wanneer dat zal gebeuren.