dinsdag 6 april 2021

Pieterpad - van Pieterburen naar Winsum

Hoewel de zomer nog ver weg is, worden aan het begin van een nieuw jaar toch al vaak plannen gemaakt voor de vakantie in de zomermaanden. Misschien dit jaar nog wel wat vaker dan voorgaande jaren, omdat het er ook aan het begin van 2021 nog naar (dubbele betekenis in dit geval...)uitzag, dat reizen naar het buitenland wellicht in de zomer nog niet zo vlotjes zou gaan. Vandaar dat wij ook al bijtijds aan het plannen sloegen.

Onze wandelvakantie van vorig jaar zomer was een groot succes. Met veel plezier liepen wij toen het Krijtlandpad. Daarom leek het ons een goed plan om ook komende zomer aan de wandel te gaan. Maar ja, welk pad? De keuze was snel gemaakt. Het is niet het langste, niet het oudste, maar toch zeker wel het bekendste langeafstandswandelpad in Nederland, het Pieterpad

En toen begon het grote plannen...er moest vooral een ei worden gelegd over de overnachtingen. Bovendien zouden 26 etappes, zoals in de twee boekjes is uitgewerkt, iets teveel zijn voor onze drie vakantieweken. Dat laatste werd makkelijk opgelost. We lopen gewoon al wat etappes voor de zomer. Over de overnachtingen werd ook niet al te lang gedacht. Trekken met een tentje is niets voor ons. De route is te lang om vanuit één locatie te doen. Tijdens onze Waterliniepad-etappes hebben we een aantal keer gebruik gemaakt van een Bed & Breakfast. Dat beviel prima! Het is zo luxe om 's ochtends een ontbijtje voorgeschoteld te krijgen. Dus...dat gaat het worden.

Het was even rekenen om in te schatten wat goede punten waren om een B&B te zoeken, maar we denken daar aardig in te zijn geslaagd (van de zomer zal blijken of dat inderdaad het geval is). Maar liefst 5 verschillende adressen zijn geboekt en inmiddels bevestigd. Ons zomeravontuur zal in Hardenberg beginnen. Voor die tijd moeten we zorgen dat we de eerdere acht etappes dan al hebben afgestapt.

En daar begint deze blog...

19 februari 2021

Ons Pieterpadavontuur gaat vandaag van start! Omdat het allemaal niet echt naast de deur ligt, hebben we er maar direct een lang weekendje weg van gemaakt. Het was even zoeken naar een tof plekje met zowel ontbijt als een soort van keukentje. In deze tijd is uit eten gaan natuurlijk niet mogelijk, dus dan is het wel fijn om zelf wat in elkaar te kunnen flansen (of op te warmen...). De Wiede Blik in Westerbroek voldoet op de plaatjes, en ook in werkelijkheid blijkt, aan alle eisen.

Maar eerste gaat er worden gewandeld. Voor de auto wordt een plek gevonden in de finishplaats, Winsum. Een busje (het verkleinwoord is in dit geval niet overbodig) laat nog even op zich wachten. We duimen maar dat er nog voldoende plek zal zijn, want de OV-app geeft aan dat het slechts een acht persoonskarretje is. We hebben mazzel. Slechts vijf plekken zijn bezet. Via dorpjes met namen die een glimlach op je gezicht tonen, denk maar eens aan een dorp dat Kleine Huisjes heet, brengt bus 68 ons in dik een half uur naar Pieterburen.

De afgelopen dagen is er flink rondgestruind op de site van het Pieterpad en de gelijknamige Facebookgroep. Het is bijzonder om nu op de plek te staan, waar we al zoveel foto's van langs hebben zien komen. Hier staan we dan...en daar gaan we dan. Op naar de Sint Pietersberg! Hoewel, vandaag gaan we op naar Winsum.

Pieterburen wordt al snel achtergelaten. Nog even een kijkje bij het plaatselijke kerkje en dan stappen we het Groningse platteland op. Zompige kluiten aarde voor zover het zicht reikt. Een asfaltpad zorgt dat onze voeten droog blijven.

Tot Eenrum lopen we door de vlakte met af en toe een eenzame, in zichzelf gekeerde boerderij. Dat dit een zogenaamd wierdop is, maakt de bult waar het kerkje op is gebouwd duidelijk. Het volgende dorp laat niet lang op zich wachten. Mensingweer is pittoresk met molen en bruggetje over een brede sloot.

De helft van deze etappe zit er inmiddels op. Het stuk naar Winsum loopt heel even ongezellig langs een doorgaande weg, maar dit is slechts kort. Over een rustig pad met links water en rechts leeg land bereiken we het mooiste dorp van Nederland. Slingerend door smalle steegjes langs oude huizen en, uiteraard, een kerk komen we bij een sfeervolle, stenen brug. Kort hierna piept de GPS. Etappe 1 zit erop. De eerste 11,8 kilometer van bijna 500 zijn weggestapt.

Onze koffie-to-go hebben we onderweg nog niet kunnen scoren. Bij dat toffe bruggetje zit een tent die dat gemis kan verhelpen. Zittend aan de kade van het Winsummerdiep laten we het ons goed smaken.

stappen door het noorden van het land

Na nog een korte sightseeing door het dorp, koersen we naar Westerbroek. De B&B blijkt een typisch gevalletje van klein, maar fijn te zijn. Morgen gaan we op naar Groningen!

Hoe en wat?
Auto geparkeerd in Winsum. Met bus 68 (8 persoons) naar start in Pieterburen, reistijd 35 minuten.