dinsdag 6 april 2021

Pieterpad - van Winsum naar Groningen

Zaterdag 20 februari

start van etappe 2 in Winsum

En weer een stukkie verder geraakt richting het zuiden. De provincie Groningen kunnen we al bijna afstrepen...bijna, morgen lopen we Drenthe binnen.

Vanochtend begon relaxt in onze B&B. Het is zo genieten om een ontbijt geserveerd te krijgen. Eigenlijk was het lunch en ontbijt ineen, want er was genoeg om een pakketje voor onderweg te maken.

Gisteravond hadden we uitgevogeld waar we de auto het best (plek- en geldgezien) konden parkeren. Een plek in een woonwijk nabij een bushalte leek geschikt. De straatnaam was voor ons niet zo heel moeilijk te onthouden, Aagje Dekenstraat. De bushalte vinden vereist enig speurwerk. Deze blijkt veel dichterbij dan we vermoeden. Qbuzz lijn 5 heeft slechts vijf minuten nodig om ons naar het station te brengen. De trein naar Winsum staat ons al op te wachten. Mooi, dat verloopt gladjes...denken we...In het kort, wisselstoring, geen informatie, zelf op onderzoek, sprint naar bus, vergeten uit te checken bij Arriva. Dat dus. Nog een beetje nagrommend stappen we om 11.40 uur uit in Winsum.

Op de plek waar we gisteren van onze koffie genoten, maken we nu de startfoto van vandaag. Het krakkemikkige begin is snel vergeten. De paden op, de lanen in. Nou ja, het platteland op. Vooraf wisten we dat dit stuk niet uitblinkt in afwisseling en dat klopt. Lange, rechte stukken over betonplaten door het boerenland. Dorpjes als Grauwerd bieden voor even afwisseling. Kilometers bestaan uit slootjes, dijken, schapen en dit alles met een fikse tegenwoei en de zon op onze toet. In de wind is de belofte van het voorjaar te voelen. Voor vandaag is de kou eruit.

pittoresk Oostum

Oostum is fotogeniek. Het pittoreske kerkje ligt hoog op een wierd. Absoluut een kijkje (en een foto) waard. De hoogbouw van Groningen zien we al van verre. Het duurt in totaal 18 kilometer voor we de stad inlopen. Hiervoor lopen we een andere route dan in het boekje staat aangegeven. Op de website van het Pieterpad en ook op de Facebookpagina is duidelijk vermeld dat er een omleiding is wegens het ontbreken van een brug. Er was nog even onzekerheid of we het juiste punt van de nieuwe route wel zouden vinden, maar daar was geen twijfel over mogelijk. Alles staat picobello aangegeven.

Groningen is leuk. Vind ik. Toch wordt dat beeld niet direct bevestigd als we de stad vanuit het noorden binnenwandelen. Het duurt tot het Noorderplantsoen tot ik weer weet waarom ik dit zo'n toffe stad vind. Alleen, allemachies...wat een drukte!

leuk Groningen

Onze koffie-to-go laat nog even op zich wachten. Die rijen! Echt, niet leuk! Vlak voor het station in de gezellige Folkingestraat zitten we eindelijk aan ons bakkie leut. Net na het station eindigt de officiële (want, dat zegt het boekje) etappe. Wij plakken er nog bijna 3 kilometer van de volgende route aan vast om bij de auto te komen.

Hoe en wat?
De auto geparkeerd de wijk De Wijert in de Aagje Dekenstraat. Met QBuzz 5 vanaf halte Van Ketwich Verschuurbrug in 10 minuten naar het station. Hier zou normaal de reis naar Winsum per trein verder gaan. Voor ons werd dat de bus in verband met een storing.
Etappe 2: 21 kilometer, gestapt 24,91 (inclusief omleiding en extra kilometers van etappe 3).
We zijn nu ruim 34 kilometer op pad naar de Sint Pietersberg.