zondag 31 oktober 2021

Pieterpad van Sittard naar Strabeek (Valkenburg)

4 augustus

Na zuur komt zoet, want hadden we gisteren een beetje een mindere dag (geen slechte, hoor, gewoon geen topdag), vandaag was een feestje. Mensen, wat vinden wij Zuid-Limburg prachtig!

Vanochtend begon al fijn met een zonnetje. Bij de B&B zit niet standaard een ontbijtje, maar dit kan worden besteld. De afgelopen dagen waren wij zo verwend, dat wij besloten dit te doen. Hoe luxe is het toch om een mand aangereikt te krijgen met lekkers erin! Er is een zitje buiten met zicht op een bloementuin en de beestenboel (en dat zijn er hier veel!). Wij eten echter binnen voor de buis. Vannacht hebben we live (ja, ja, wekker gezet), Femke Bol brons zien winnen. Nu kijken we de interviews.

De route met de auto naar het station in Valkenburg brengt ons in ultieme vakantiestemming, glooiende, smalle weggetjes, dorpjes met witte vakwerkhuizen, prachtige vergezichten. Wij houden ervan. De bestemming van de trein die wij naar Sittard hebben is nog wel grappig. Deze trein rijdt helemaal door naar Enkhuizen. Dit is de trein die langs ons stationnetje in Hoorn komt.

In Sittard begint de een na laatste etappe. Eerst moet nog een klein deel van nummer 24 worden gewandeld. Fijn dat dat nu in het zonnetje kan, want wat een fotogenieke straatjes hier. En, o kijk, dit is de stad van Toon Hermans. Hier staat een beeld van hem. De Markt is een mooie plek voor ons startbakkie. Even verkassen, want we willen er een punt rijstevlaai bij.

En dan kan eindelijk etappe 25 van start, op naar Strabeek. Lopen jullie mee? Wel meteen flink aanpoten, want het klimmen begint al direct als we de Kollenberg oplopen, langs de zeven kleine kapelletjes met het verhaal van Jezus. Bovenop de heuvel staat de Sint Rosa Kapel. Voor we de holle weg inlopen, kijken we in de schaduw naar de halve finale 1500 meter van Sifan Hassan. Tof, hoor! Kom, we gaan verder. Langs akkers vol bieten, uien en maïs. Smalle weggetjes kronkelen op en neer door het mooie landschap. Zo is het makkelijk de kilometers weg te stappen. Gelukkig werken de pijnstillers en zooltjes nog prima voor mijn voet, want de kraan waar geneeskrachtig water uit zou komen in Windraak is defect.

Kasteel Terborgh (of Kasteel Schinnen) is een mooie spot voor een lichte lunch. Met een ijskoffie en een Radler wachten we op onze salade en tosti. En wachten...en wachten. Ruim drie kwartier. Als anderen die ruim na ons arriveerden al aan hun eten zitten, besluiten wij onze drankjes af te rekenen. We eten ons zelf meegenomen broodje wel.

Door dus maar. Het heerlijk koele bos in. Het blijft wel af en toe klimmen, maar het is goed te doen. Bijzonder klimmen is het door een grubbe, een holle weg behoorlijk uitgesleten door stromend water. Door de begroeiing met varens en het dichte bladerdak wanen we ons in de jungle. Wat een toffe ervaring! Boven wacht een soort van plateau. In de lucht boven ons stoeien twee modelvliegtuigen. Door de glooiende graanvelden dalen we af naar het lieflijke Terstraten. Wat een mooie huizen hier, zeg! Een kudde koeien rent speels door de wei. Hoe leuk is dat!

Langzaam komt Valkenburg in zicht. Maar niet voor we een paar smalle, modderige, met brandnetels overgroeide paadjes hebben bedwongen. En dan zijn we er. Einde etappe 25. We knopen nog wat kilometers aan ons dagtotaal om een hapje te eten in het centrum van Valkenburg. In totaal hebben we deze vakantie nu 330 Pieterpadkilometers op de teller staan. Morgen nemen we het er nog even van en laten we het pad het pad. Vrijdag wordt de Sint Pietersberg bedwongen.

Hoe en wat?
Naar de start: parkeren bij Q-park op station Valkenburg. Rechtstreekse trein naar Sittard.
Vanaf de finish: nog ruim 2 kilometer wandelen naar het station
Etappe 25: 22 kilometer, gewandeld 27,2.