vrijdag 7 februari 2020

Buiten de binnenstad van Amsterdam - van IJburg via Oost door het centrum naar het Centraal Station

31 mei 2019

Uitzicht over het Binnen-IJ

Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam van Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig
 Etappe 14 - van haveneiland naar stationseiland, van IJburg naar het Centraal Station
12 kilometer

Het is natuurlijk niet echt logisch om met de laatste etappe te beginnen als je een wandelpad wilt lopen. Toch doen we dat. Het wandelvirus heeft ons een beetje te pakken en daarom zijn we op zoek gegaan naar leuke wandeluitdagingen. Zo kwamen we op het spoor van de Buiten de binnenstad van...wandelingen, een fijne combinatie van wandelen in de natuur en door de stad (met alle terrasjes binnen handbereik). Dat die stad Amsterdam zou worden, stond al snel vast. Het is ondanks dat ik er al 30 jaar niet meer woon toch nog steeds een beetje "mijn" stad. Ook is het vanuit onze woonstek makkelijk te bereiken voor een heen-en-weertje op een dag. 

Dwars als we zijn besluiten we dus niet met de eerste etappe vanaf het Centraal station te beginnen. Nee, wij kiezen voor etappe nummer 14, de allerlaatste die ons juist naar het CS zal leiden. 

Op 31 mei nemen we de trein naar het CS. Hier stappen we over op de tram naar IJburg waar etappe 14 start. We lopen, zoals de titel van deze etappe aangeeft, van Haveneiland naar Stationseiland. Het is een niet al te lange etappe. Genoeg tijd dus om tussendoor ergens een koppie te doen en te lunchen.

Voor een leuke koffiestop hoef je op IJburg niet ver te zoeken. Maar we zijn nog maar niet op pad, dus deze hippe tentjes lopen we voorbij. Vanaf de noordoever van het eiland kijken we mooi uit naar het pittoreske Durgerdam aan de overkant van het water. De huizen op het relatief nieuwe IJburg zijn in verschillende stijlen gebouwd. Ik zou hier best een leuk stekkie voor ons kunnen vinden. Dat geldt ook voor de woonboten even verderop. Voor we het wooneiland verlaten en naar het recreatiedeel oversteken, ploffen we neer op het terras bij Vrijburcht. Met uitzicht op het Nieuwe Diep en de Schellingwoude brug en een koppie cappuccino met wat lekkers binnen handbereik is het hier goed toeven.

Bijtanken bij Vrijburcht

Via de Diemerzeedijk komt de Nesciobrug in zicht. Deze kennen we van de gelijknamige hardloopwedstrijd. Wandelend omhoog gaat heel wat makkelijker dan in volle vaart. Nu zijn we in oost beland. Voor mij een bekend deel van Amsterdam. Mijn jongste jeugd bracht ik door in de Indische- en Dapperbuurt. Ik woonde een aantal jaren aan de rand van het Flevopark waar we nu doorheen wandelen. Nooit heb ik geweten hoe hip dit park is, hoewel ik betwijfel of dat ten tijde van mijn jeugd ook al het geval was. Het park verlaten we via het Javaplantsoen, waar vele jaren geleden mijn lagere school (ja, toen heette het nog geen basisschool) was gevestigd, de Dr. Albert Schweitzerschool die inmiddels niet meer bestaat. Op het Javaplein twijfelen we even of we in het Grand Café in het oude badhuis zullen lunchen. Het taartje van eerder vanochtend zit echter nog een beetje in de weg. Door dus maar.

Het Flevopark in

Voormalig badhuis op het Javaplein

In mijn herinnering is oost een vervallen buurt, waar ik niet meer zou willen wonen. Al slenterend door de straten richting Dappermarkt verandert deze mening. Wat een leuke buurtjes! De Dappermarkt is nog steeds zoals ik deze ken toen ik hier dagelijks richting school (want verhuisd naar de 2e Van Swindenstraat) overheen liep, reuring en gezelligheid. Via een omweg lopen we naar het volgende park, het Oosterpark. Hier zoeken we een bankje op om onze meegebrachte lunch op te eten.

Bij het Tropenmuseum lopen we het park uit. Via de poort op het Alexanderplein komen we in het buurtje van Artis. Ook dit roept bij mij herinneringen op. Tijdens mijn kleuterschoolperiode gingen we vrijwel dagelijks naar de dierentuin om in de speeltuin onze pauze door te brengen. De speeltuin heeft plaatsgemaakt voor het planetarium, maar mijn gevoel bij Artis blijft onverminderd warm.

Dappermarkt
Hip wonen op het oude Entrepotdok met uitzicht op Artis

Dit keer bezoeken we de dierentuin niet. We gaan er met een boog omheen. Langs de huizen op het Entrepotdok. Even snel een kijkje bij de enorme binnenstraat achter de gevels. Het eindpunt komt nu in zicht. De Prins Hendrikkade wordt overgestoken. Bij Nemo lopen we een van de vele steigers op. Het geeft een bijzonder gevoel. De bekende skyline van het CS met daartegenover de Sint Nicolaaskerk. Wat is Amsterdam toch leuk!

Met een grote frappuccino van de Starbucks stappen we aan het eind van de dag in de trein richting huis. Op naar de volgende etappe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten