vrijdag 28 februari 2020

Groene wissel Alkmaar (463)

28 februari

Groene wissel Alkmaar 
Nummer 463
7 kilometer


Alkmaar; groen, grachten en gevels
Het slechte weer van de afgelopen dagen zorgde dat de wandelschoenen even in de kast bleven. Buienradar voorspelde voor vandaag 0% kans op regen. Meer aanmoediging had ik niet nodig. Een paar weken geleden kocht ik bij Het leesteken in Purmerend o.a. de Provinciewandelgids Noord-Holland met 22 wandelingen bedacht door WandelBart, Bart van der Schagt. Onder deze wandelingen ook een aantal Groene wissels. Eerder wandelde ik met Mariska de stadswissel Enkhuizen. Omdat ik niet al te ver wilde reizen en niet de hele dag aan het wandelen wilde besteden, viel de keuze op weer een stadswissel, Alkmaar dit keer. De stad is mij niet onbekend. Regelmatig rijd ik hierheen voor een bezoek aan een andere locatie van mijn werk, het Horizon College. Ook weet ik dat het een leuk plaatsje is. Toch ben ik er al een tijd niet geweest.

Om 9.45 uur sta ik met de wandelgids in de hand voor het stationsgebouw in Alkmaar. Het begin van de route is direct gevonden. Door de leuke Spoorstraat loop ik richting centrum. De winkelstraatjes laat ik voorlopig links liggen. De route voert me eerst over de stadswal. Rechts het water, links de gevels van leuke huisjes. Af en toe krijg ik een doorkijkje door een pittoresk straatje richting het centrum.



Na het groen van de stadswal kom ik in een ander stuk groen terecht, Park Oosterhout. De zon zorgt voor een lichtpuntje in het water waar ik omheen loop. Dwars door Alkmaar loopt het Noordhollandsch kanaal. Via een prachtige brug leidt de route me hier voor een deel langs. Nu kom ik in het oude centrum. Wat een sfeervol deel is dit! Langs grachten, over bruggetjes, door smalle steegjes, via pittoreske binnenhofjes, het is hier volop genieten! Voor nu neem ik niet de tijd om de originele winkels te bezoeken, maar het plan is om hier zeker snel weer terug te komen.

In het Victorie Park kom ik opnieuw even bij het Noordhollandsch kanaal voor ik het centrum weer induik. Ik blijf foto's maken van de mooie panden aan het water, de oude gebouwen en, natuurlijk heel kenmerkend voor Alkmaar, De Waag. Nog even kan ik genieten van de smalle winkelsteegjes. Op de Mient sla ik rechtsaf de grote winkelstraat Langestraat in. Nu is het pittoreske wel voorbij, hier alleen grote ketens. De zijstraatjes ogen een stuk gezelliger.

Aan het eind van straat ligt de Grote Sint Laurenskerk. Ik rond deze aan de rechterkant. De finish is nu bijna in zicht. Over hetzelfde stuk stadswal als op de heenweg loop ik richting station. Voor het laatste stuk ben ik nog even ongehoorzaam. Niet de Spoorstraat sla ik in, maar een straat verder, Stuartstraat. Deze voert me terug naar het station. Na ruim 8 kilometer zet ik mijn GPS stop.

Deze stadswissel vind ik een absolute aanrader. Alkmaar is weer hoger op mijn lijstje gekomen. Wat een leuke stad!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten