vrijdag 29 oktober 2021

Pieterpad van Swalmen naar Montfort

2 augustus

Langzaam gloort Maastricht aan de horizon. Nog 62 kilometers in 3 etappes moeten worden gestapt. We zullen het gaan missen, Maar, it ain't over yet...

Vandaag wandelen we niet van punt naar punt, maar van tijdstip naar tijdstip. René heeft zijn alarm vanochtend ingesteld op de diverse, voor Nederlandse atleten belangrijke, momenten in Tokio. Zo beleven we live de halve finale 400m van Bonevacia en Dobben, de halve finale 400m horden van Femke Bol en de finale van de 5000 meter van Sifan Hassan. Echt kippenvel! We staan met z'n tweetjes in het bos te juichen.

Na weer een heerlijk ontbijt, koersen we vanochtend naar Montfort. Bus, trein en nog een bus brachten ons terug in Swalmen. De regen is net gestopt als wij aanvangen met etappe 23. Het decor vandaag verschilt totaal van dat van gisteren. Alleen de eerste kilometers bij Swalmen en de laatste voor Montfort leiden door bos. Verder lopen we voornamelijk over smalle achterafweggetjes, over graspaden langs akkers en velden vol maïs. Karakteristiek voor Limburg zijn de vele Jezuskruizen op een straathoek of zomaar een plek in het bos. Af en toe doorkruisen we een dorpje. Odiliënberg is daarvan het leukste. De kerk met twee torens doet ons aan een mini Notre Dame denken.

Aangekomen in Montfort gaan we op zoek naar en plek voor een etappedrankje. Op maandagen is hier echter alles potdicht. Nou ja, we hebben een mooie plek voor een drankje in de B&B, hup...op de terugweg dus maar.

We rijden donkere wolken tegemoet. Tijdens het wandelen hebben we nauwelijks een druppel gevoeld. Mazzelkonten zijn we. Terug in de B&B wacht ons weer een verrassing op de trap in de vorm van 2 overheerlijke amandelcakejes met frambozen. Met een beker koffie en een scheut Kahlua is dat een perfect einde van weer een goede wandeldag.

Hoe en wat?
Naar de start: parkeren in Montfort. Bus 61 naar station Echt. Trein naar Roermond. Bus 66 naar Swalmen, halte Molenweg. Reistijd 56 minuten.
Etappe 23: 21 kilometer, gewandeld 22,5.
Overnachten: BnB Op het Bragts.