vrijdag 29 oktober 2021

Pieterpad van Venlo naar Swalmen

1 augustus


Gisteren was een soort van gedwongen rustdag. Bij het opstaan was er nog weinig verbetering met mijn voet. Liggend in bed merkte ik helemaal niets, maar zodra ik mijn hiel belastte schoot de pijn erin. Google en opmerkingen via social media geven het vermoeden dat het om hielspoor gaat. De jacht naar gelzooltjes om de pijn te verlichten was het doel van de dag. 

Gelukkig zitten we weer in een erg fijne B&B. Het ontbijt bij BnB Op het Bragts zorgde, ondanks de toch wel een beetje domper van mijn voet, voor een erg fijne dagstart. De keus was ontbijt op de kamer of op de veranda in de schitterende tuin. Wij kozen voor het laatste. 


Om toch iets actiefs te doen bezochten we Roermond. Heel enthousiast werden we niet van deze stad. We misten de (Pieter)paden. Gelukkig werden de zooltjes gevonden. Bij proberen merkte ik al direct verlichting. Dat bood hoop. 

Ook vandaag starten we met een heerlijk ontbijt op de veranda. Wat is het toch fijn om zo in de watten te worden gelegd. Op Buienradar werd vanochtend een flinke plens vanaf een uur of 3 aangekondigd in Swalmen. Dat betekent vandaag dus een nat pak. Maar niet direct als we om even voor 11 uur de GPS aanzetten voor het station in Venlo. 

Echt pittoresk is het eerste stuk niet. Het duurt ruim een kilometer voor de bedrijvigheid van de stad plaatsmaakt voor de rust van een luxe villawijk. Hierna wordt een stuk door open gebied met grazers overbrugd voor we in het bos komen. Van bos zien we deze etappe veel. De GPS geeft regelmatig aan dat een volgende koerswijziging ruim 3 kilometer verderop ligt. Kilometers over soms stijgende, dan weer dalende zandpaden. We stappen stevig door, onderwijl gezellig bomend over muziek en de Olympische Spelen. 




Afwisselend lopen we in Nederland en Duitsland. Onze koffiestop nemen we na 13 kilometer bij een tent met de zeer toepasselijke naam De grens. En...tada...ze hebben rijstevlaai. De keuze is dan ook geen lastige. De enorme punt met slagroom maakt echter wel dat we eigenlijk gewoon maar direct naar Maastricht zouden moeten doorlopen, want, man, wat een calorieënbom!

Het tweede deel verschilt niet veel van het eerste, nog meer bos. Nu wel met de voorspelde regen. In eerste instantie houdt het bladerdak nog flink wat druppels tegen, maar het duurt niet lang voor de regenspullen uit de tas worden gevist. 

De laatste kilometers zijn nat. Toch drukt dat de pret geenszins. Het was weer een fijne etappe. En...het beste nieuws van de dag, mijn voet en ik zijn weer vriendjes. Ik heb hem, of nee, haar, het is per slot van rekening mijn voet, wel een beetje moeten verwennen en onder invloed moeten brengen (lees: zooltje en pijnstillers), maar samen met haar rechter maatje, heeft ze me de ruim 23 kilometer van etappe 22 laten wegstappen. Terug in de B&B staat weer een lekkernij te wachten. We maken het ons makkelijk voor de buis in de comfortabele kamer. Maastricht is weer een stukje dichterbij gekomen.

Hoe en wat?
Naar de start: parkeren bij station Swalmen. Hiervandaan gaat een rechtstreekse trein naar Venlo. Reistijd 20 minuten. 
Etappe 22: 23 kilometer. Nog 104 naar de Pietersberg. 
Overnachten: BnB Op het Bragts in Belfeld. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten