woensdag 25 januari 2023

GR5 van Visé naar Saive

25 januari 2023

Start: auto geparkeerd bij de kerk in Saive. Hier vandaan bus 67 in 40 minuten naar Visé
Etappe: Visé naar Saive
Kilometers van GR5: 15,2
Kilometers totaal: 18,45
Totaal kilometers op de GR5: 422
Hoogtemeters: 396

De GR5 is op te delen in verschillende segmenten.  Goede leidraad hiervoor zijn bijvoorbeeld de boekjes. Vandaar dat wij vandaag het gevoel hebben aan een nieuw deel begonnen te zijn. Eigenlijk gisteren al, toen we de brug bij Kanne overstaken. Op dat moment begon ons pad zuidwaarts pas echt. Boekje Nederland en het Vlaamse boekje kunnen worden opgeborgen.

Eigenlijk zouden we vandaag tot Retinne stappen, een dikke 20 kilometer. De blubber van gisteren en de weersvoorspelling deden ons besluiten de geplande kilometers naar beneden bij te stellen. Bovendien werd de reis met het OV nu ook nog eens minder lang. Saive wordt onze finishplaats. Daar parkeren we de auto bij de kerk.

Het ritje in bus 67 is een soort van attractie. De gelede bus crosst over de door vorst aangetaste wegen. Bochten worden fluks genomen. De enorme hoogteverschillen lijken de chauffeur geen problemen te bezorgen. Ik vind het af en toe best spannend.  Nou ja, hij zet ons in ieder geval op tijd, om 10.30 uur, in Visé af. Wegens werkzaamheden gebeurt dit niet bij het station. Ach, dan kunnen we mooi wat meters aan deze niet al te lange etappe plakken. En leuker, zo zien we ook nog iets van Visé.

Bij het station zetten we de GPS'en aan. Het eerste stuk is barsaai, langs een hek dat ons van het voorbijrazende verkeer op de A2 voert. Gelukkig laat de route Visé toch van een betere kant zien door ons via een rondje langs de kerk de plaats uit te leiden. We hebben direct de eerste hoogtemeters voor vandaag erop zitten, omdat we flink wat traptreden omhoog mogen.

Direct zijn we in het buitengebied. Hier ligt best nog wel wat sneeuw. We hebben al gemerkt, dat hoe zuidelijker we komen, hoe witter het nog is. Koud is het trouwens ook. Brr. Helemaal zo lopend in open gebied. Gelukkig dalen we al snel weer. Trouw volgen we de rood/witte markeringen. Totdat René opeens roept dat hij de route kwijt is op z'n GPS. We keren terug. En ja, hier is een scheiding tussen de GR5 en de LAW 7-2. Blindelings volgden wij laatstgenoemde.  Fout dus. Het is even goed kijken welk pad we richting Dalhem moeten hebben, maar even later lopen we over een zompig grasveld Dalhem binnen. Een oude burcht torent boven het plaatsje uit. We stappen omhoog. Wat een fotogeniek straatje! Via het Wichet de la Rose, een poortje als sluiproute aangelegd, komen we weer in de benedenstad.

Iets verder leidt een bospad ons weer omhoog. Een poort met een korte tunnel laat ons nieuwsgierig stoppen. Wat is dit? Het blijkt een monument als herdenking aan een ongeluk met een toeristentreintje in 1991 waarbij 7 mensen het leven lieten.

Het bospad golft op en neer. Tot in Feneur. Hier slaan we vlak voor de poort van een boerenhoeve een smal paadje in. Het is alsof we in de achtertuinen van de huizen hier lopen. Het geeft een beetje een raar gevoel. Vooral omdat de tuinen en huizen niet al te best onderhouden zijn.

Feneur is een gehucht. Het 2 kilometer verder gelegen St. Remy is iets groter, maar weer niet zo groot dat er een eettentje zit dat geopend is. Door dus maar. Nu volgt een prachtig stuk. Over single tracks lopen we een dichtbegroeid bos in. Bij het riviertje de Julienne klimmen we even flink. Wat een rust heerst hier. Toch is het bewoond gebied. Af en toe komen we een prachtig gelegen cabin tegen. Geen slechte plek als je van de natuur houdt. Het pad volgt de loop van het riviertje. Soms ernaast, soms er hoog boven.

Even is het gedaan met de rust als we parallel aan de A3 komen te lopen. Wat een contrast! Ver is het nu niet meer naar Saive. Over achterafweggetjes lopen we naar het dorpje waar we vanochtend onze auto achterlieten. We zijn er.

Bijna 18,5 kilometer weggestapt. Echt easypeasy ging het vandaag niet. Geen idee waarom. Wellicht speelde de gure kou een rol of misschien zijn de beentjes het een beetje zat. Maar weer een stukje GR5 in de pocket.

• op naar de volgende wandeling
  • terug naar de vorige wandeling
  • overzicht van onze GR5 wandelingen
  • onze andere wandelpaden

1. Heel mooi stuk was dat. Tegelijk lopen jullie nu op een stuk SGR Land van Herve (geelrood) ;-)