vrijdag 7 april 2023

Romeinse limespad van Werkhoven naar Eck en Wiel

7 april 2023

Start: auto in 1 1/2 uur naar Wageningen.  Geparkeerd op de Costerweg. Bus 50 naar station Rhenen, sprinter naar Bunnik,  bus 41 naar Werkhoven
Etappes: 9 en 10 deels
Gestapt: 26,6km
Kilometers op dit pad: 177,5

De vrijdag voor Pasen doet voor ons dit jaar zijn naam zeker eer aan, het is een heel Goede Vrijdag. En niet alleen omdat we beiden vrij zijn, nee het is vandaag onze trouwdag. Vandaar dat ook René een dag extra vrij heeft genomen. En nu we toch een lang weekend voor de boeg hebben besloten wij er maar weer eens op uit te gaan. Een tijdje geleden hebben we al twee overnachtingsplekken via Vrienden op de Fiets vastgelegd. Op de kamer van het eerste adres tik ik nu dit verslag.

De slechte ervaring opgedaan bij het laatste VodF-adres zet zich gelukkig niet voort. Dit keer zijn we beland op een comfortabele kamer met een wel heel bijzonder uitzicht. Dit adres ligt namelijk recht tegenover het veer van Eck en Wiel naar Amerongen. We kijken vanuit ons raam de rivier en de uiterwaarden over. Het is hier goed uitrusten na de best wel lange wandeldag.

Die begint namelijk vanochtend al bijtijds. Om 8:30 rijden we van huis weg om in anderhalf uur naar Wageningen te koersen. Hier parkeren we de auto op de Costerweg.  Een bus, een trein en nog een bus brengen ons naar de finishplek van afgelopen zondag, de bushalte aan de Provincialeweg in Werkhoven. Hier starten we onze gps'en en de wandeling naar Eck en Wiel. Eigenlijk gaan we gewoon weer verder waar we gestopt zijn en dat wil zeggen we volgen De Kromme Rijn. Al slingerend lopen we door het landschap.  Fruitboompjes staan dik in de knop maar de meeste helaas nog niet in bloei.  Het duurt even voordat we de Provinciale weg echt achter ons laten. Dit doen via een heel lage onderdoorgang.

Hier passeren we de watertoren die we al steeds in het vizier hebben gehad. Even verderop verlaten we het asfalt om over een modderig graspad langs het water van de inmiddels bekende Kromme Rijn te stappen. Op de hoek van het graspad staat een zuil die aangeeft dat dit de grens is van het voormalige Romeinse Rijk. Uiteraard moet hier even een foto van worden genomen. Kilometers lang volgen wij het modderige pad wat op een gegeven moment overgaat in een grindpad. Overal fruitboompjes maar dus nog geen bloesem. Na ruim 8 kilometer komen we in Cothen. In eerste instantie zijn we niet heel erg onder de indruk van dit plaatsje. Echter, wandelend langs kasteel Rhijnestein komen we in smalle, pittoreske straatjes met oude huisjes. De Brink geeft echt een gevoel alsof je jaren terug gaat.

Het is nu nog zo'n kilometer of 5 naar Wijk bij Duurstede. Lang lopen we door een soort park langs dit plaatsje in plaats van er doorheen. Ik heb trek en ben behoorlijk hangry. Ik heb mijn zinnen gezet op een late lunch in het centrum van Wijk bij Duurstede. Heel even twijfelen we of we hier wel terecht komen, maar gelukkig zien we in de verte de stompe toren van de kerk van Duurstede opdoemen. We hebben er inmiddels 15 km op zitten en de koffie gevolgd door patat met La Trappe kaaskroketten en een broodje geitenkaas begeleid door lekkere biertjes komen dan ook niets te vroeg. Als we Wijk bij Duurstede uitlopen zien we hoe leuk dit plaatsje is. Via een smal poortje komen we op een mooie bomenlaan terecht.

Het veer Wijk bij Duurstede- Rijswijk brengt ons naar de overkant van, dit keer, de Nederrijn. In Rijswijk piept de GPS. Etappe 9 zit erop. Rijswijk blijkt een heel klein maar door de bloeiende magnoliabomen, die wel, fotogeniek plaatsje.

En dan komen we op de Rijnbandijk terecht. Ok, de uitzichten over het water zijn best de moeite waard, de vele vakantiehuisjes hier liggen mooi, maar bijna 7 kilometer langs een drukke dijk stappen is niet het tofste stuk van vandaag. Gelukkig zijn we bijna bij onze overnachtingsplek aanbeland en zoals ik al begon, deze ligt wel erg mooi. Ik ben nu al benieuwd of we morgen met de zon schijnend over het water wakker worden. Eerst maar eens slapen...