woensdag 31 mei 2023

Romeinse Limespad van Nijmegen naar Berg en Dal

21 mei 2023

start: parkeren op de Oude Kleefsebaan, bijna 2km naar bushalte Berg en Dal, Breng Bus 8 naar CS Nijmegen
etappe: klein stukje 16 en 17 helemaal
kilometers: 15
totaal kilometers op dit pad: 275

Het zit erop! Het Nederlandse deel van het Romeinse Limespad is afgevinkt. Weer een boekje dat de kast in kan. En wat was het een mooi slot!

Om te beginnen was het weer erg fijn wakker worden bij het Vrienden op de Fietsadresje in Bennekom. Hier komen we absoluut nog eens terug. Als ik het goed heb gezien loopt het Trekvogelpad hier ook, dus dat scheelt zoeken naar een overnachtingsplek. Maar eerst vandaag dus dit pad afstappen.

Gisteren hadden we gezorgd voor een makkelijk te bereiken startplaats, het station in Nijmegen. De finishplek heeft wat meer voeten in de aarde. In de nabijheid van het eindpunt is namelijk geen OV. Dat lossen we op door de auto langs de Oude Kleefsebaan te parkeren. Hiervandaan is het zo'n 2 kilometer stappen naar Berg en Dal, waarvandaan Breng Bus 8 ons dan naar Nijmegen brengt.

Bijna doen we ons inmiddels opgebouwde imago wat OV betreft eer aan, als we weer een sukkelige stunt uithalen. Al wachtend bij de halte komt de bus te vroeg aanrijden. Op onze vraag of we al in mogen stappen, antwoordt de chauffeuse ontkennend. Zij gaat even haar benen strekken. Verdiept in onze mobieltjes tikken de minuten voorbij. Plots worden we opgeschrikt door een luide toeter. De chauffeuse zit weer achter het stuur en aangezien het tijd is om te vertrekken wil zij nu toch wel weg. Wat een geluk hebben we dat zij zo attent is ons even te waarschuwen, anders hadden we toch echt op de volgende bus moeten wachten.

In plaats van bij het station uit te stappen, kiezen wij voor de halte op de Waalkade. Zo kunnen we nog even iets meer zien van deze toffe stad. De straatjes gaan pittig omhoog om van het waterniveau in het centrum te komen. Precies voor de deur van het terras waar we gisteren ons etappedrankje scoorden, maken we de startselfie. De laatste kilometers van dit pad kunnen aan. Tenminste, voor we echt op pad gaan ploffen we even verder op een ander terras neer voor een startbakkie.

Daarna kan het laatste stuk van LAW16 echt van start. We klimmen de traptreden naar de Stevenskerk op. Wat een leuke huisjes liggen er rondom, heel sfeervol! Aan deze straatjes is duidelijk te zien hoe oud Nijmegen is. We dalen weer af naar de Waalkade om vervolgens een trap te nemen naar het Valkhofpark. Middelpunt is hier de fraaie Sint Nicolaaskapel. Kort nemen we een kijkje. Iets langer blijven we hangen bij het punt, dat een mooi uitzicht biedt op de Waalbrug. Het doet allemaal bijna on-Nederlands aan, zo weids en groots.

Afdalen doen we nu niet meer. Een wirwar van toegangs- en uitvalswegen wordt overgestoken. Aan de overkant lopen we oostwaarts parallel aan het water. Zo hoog lopend hebben we een prachtig zicht op de route die we gisteren wandelden. Meerdere wijken worden doorstoken. Het wordt steeds bosrijker. Meerdere keren passeren we informatiepanelen die duidelijk maken wat de Romeinse invloed in dit gebied is geweest. Zo heeft hier een aquaduct gelopen met een lengte van wel 5 kilometer.

Vanaf Heilig Landstichting lopen we echt tussen de bomen. Op en neer gaan we nu, hoewel nooit echt heel steil. De route voert over het terrein van Fletcher Hotel Holthurnsche Hof. De tenten die we al vanaf ver af zagen blijken bij het wijnterras de Holdeurn te horen. En tja, een wijnterras voorbij lopen met dit zonnige weer dat is natuurlijk een no-go voor ons. In gezellige strandstoelen doen we ons tegoed aan een klein proeverijtje van wijntjes die zijn gemaakt van de druiven van de ranken waar we uitzicht op hebben. Hoe bijzonder is dat!

Het is nu niet ver meer tot het eindpunt. De Oude Kleefsebaan wordt overgestoken om aan de overkant over een single track richting het pannenkoekenhuis te stappen. Het wordt drukker met andere wandelaars. Logisch, want het is prachtig weer en een lang weekend, de ideale combinatie om erop uit te trekken. De GPS tringelt. Het zit erop. Een wandelboom laat zien dat Katwijk aan Zee 256 kilometer naar het westen ligt. Met de extra aanloopetappe hebben we dus zo'n 275 kilometer op de grens van het voormalige Romeinse Rijk gestapt. Dat verdient wel een pannenkoek...

En dat is een mooie afsluiting van dit weekend en LAW16. Wat een mooi pad, van de kust via polders naar het brede rivierenlandschap om te eindigen in de heuvelachtige grensstreek. Dat stukje naar Xanten gaat er ook nog wel van komen. Maar eerst dus die pannenkoek...