donderdag 4 mei 2023

Trekvogelpad van De Rijp naar Zaanstad

4 mei 2023


start: met trein naar Purmerend daar bus(je) 416 naar De Rijp, in totaal 1:06 uur onderweg
etappe: van De Rijp naar Zaanstad
kaarten: 7 (uit), 8 en 9
kilometers volgens gids: 19,3
kilometers gestapt: 22,5
kilometers op dit pad: 62

Alles wijst erop dat het vandaag een goede dag is om aan de wandel te gaan, het wordt prachtig weer, het pontje vaart, de koffiestek kan niet beter en er zijn muizenissen in mijn hoofd die weggestapt moeten worden. Alle wandelmaatjes zijn nog aan het werk of op reis, dus ik ga weer alleen op pad, op Trekvogelpad. 

Afgelopen dinsdag eindigde mijn wandelavontuur bij halte Wollandje in De Rijp. Toen wachtte daar de auto op me. Vandaag reis ik zowel heen als terug met het OV. Om 8:15 uur zit ik in de trein vanuit Hoorn om vervolgens in Purmerend na een kwartiertje wachten bus(je) 416 naar De Rijp te nemen. Het werd een gezellige rit. De buschauffeur vertelt mij, als enige passagier, van alles over de omgeving. Zo vliegt het half uurtje rijden voorbij. 

Het geeft even ge-emmer als ik mijn GPS aan wil zetten. Mijn horloge werkt en mijn mobiel ook, maar op de een of andere manier krijg ik de koers vanaf mijn mobiel niet op mijn horloge geladen. Nou, dan maar op de markeringen en het boekje lopen. In De Rijp zal dat zeker geen probleem geven, want het is nog een rechte straat uitlopen tot de dijk, wel een heel mooie trouwens. Het is een smalle straat met aan beide zijden prachtige oude huizen. Even twijfel ik of ik de brug bij het oude raadhuis zal oversteken om iets meer van het plaatsje te zien. Het is nog vroeg en alle tentjes voor een kopje koffie zijn nog dicht. Vandaar dat ik toch maar verder loop.






Op de dijk slaat de route rechtsaf. Naar rechts kijkend vang ik nog een laatste glimp op van De Rijp. Links is de leegte van de polders. Dat mijn horloge niet met mijn mobiel is verbonden heeft niet alleen als gevolg dat ik de route niet kan zien, ook kan René mij niet volgen. Vandaar dat ik nog eens een poging waag. Ik herstart mijn mobiel. En warempel, de route verschijnt op mijn horloge en van René krijg ik een app dat hij op zijn kaartje ziet waar ik loop. Ook weer gefikst. 

Echt hard nodig is de route overigens niet, want deze Westdijk volg ik de komende kilometers. Het stapt lekker door zo in de Beemsterpolder. De zon doet haar best de guurte van de wind te verdrijven. Het lukt haar nog niet helemaal, maar echt koud is het ook niet meer. Het Fort bij Spijkerboor is bekend van de route van het Waterliniepad dat hier ook langs voert. Van afstand schiet ik wat foto's. Voor het even verderop gelegen veer Jan Hop heb ik vanochtend  dubbel gecheckt of het wel gaat en niet, net als het veer bij Akersloot, wat uurtjes uit de vaart is wegens onderhoud. Het kleine pontje ligt al op me te wachten. De schipper zet mij als enige passagier voor 1 euro over. 








Hoewel het Trekvogelpad de andere oever van de Knollendammervaart volgt dan het Waterliniepad, weet ik wat mij de komende kilometers te wachten staat. Aan deze kant kan ik echter bovenop de grasdijk langs de oever lopen. Het maakt dat ik niet constant alert hoef te zijn op passerende auto's. Ook is er nu beide kanten de polders in mooi uitzicht. Raapzaad kleurt de oevers geel. In de verte doemt de toren van Wormer met de naastgelegen industriegebouwen op. Het hoort erbij, maar echt fraai is het niet. 

In Oostknollendam voegt de route zich langs de Zaan. Aan het einde van het lintdorp zorgt de route voor een ommetje door het Wormer- en Jisperveld. De enorme hoeveelheid vogels maakt duidelijk waarom. Hoewel ik niet echt een vogelaar ben, zie zelfs ik heel wat soorten. Ik herken onder andere een kievit en een scholekster. Behalve het gesnater van de eenden, het gekwaak van kikkers in de sloten en het gegak van ganzen komen de andere vogelgeluiden mij niet bekend voor. Wel hoor ik dat het veel verschillende zijn. 






Aan de overkant van De Poel, een behoorlijke plas water, zijn de huizen van Wormer al te zien. De ronde door het natuurgebied brengt me terug bij de Zaan. Slechts voor heel kort volgt de route dit water. Vlak voor de hoge toren slaat deze namelijk weer af om opnieuw over de oever van De Poel te lopen. 

In Wormer verlaat ik het pad. Hier is namelijk de voor mij perfecte koffiestek. Bij een vriendin...en laat er nu ook net verjaardagsgebak zijn. Een betere pauze is er niet. 

Vanaf hier is het nog net geen 5 kilometer meer tot de bushalte. Het is nog een mooi stukje. Aan de horizon draaien de molens op de Zaanse Schans. Waarschijnlijk is het aan die kant van de Enge Wormer behoorlijk druk met toeristen. Aan deze kant heb ik het rijk vrijwel alleen. 

De Amerikaanse windmolen die we gewoonlijk van een afstandje zien, blijkt van dichtbij veel groter dan gedacht. Nog even werp ik een blik achterom voor ik in de bebouwing van Zaanstad verdwijn. Hier in de wijk 't Kalf is de bushalte van het einde van deze etappe. De route slaat linksaf 't Twiske in. Hoewel ik nog erg fijn loop is dat voor nu geen optie. Het volgende OV zou pas na een kilometer of 15 zijn. Als alternatief wandel ik door de wijk nog een dikke 2 kilometer naar station Kogerveld in plaats van de bus te nemen. Het brengt het dagtotaal op 22,5 kilometer. 


Voor nu zit mijn solowandelproject er weer even op. De vakantie is bijna voorbij. Op naar een volgende vakantie om verder te stappen richting Enschede. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten