zondag 9 april 2023

Romeinse Limespad van Wageningen naar Heveadorp

9 april 2023

start: met de auto naar Heveadorp, parkeren bij Drielse Veer, bus 51 en 50 naar halte Hof van Gelderland
etappe: 13, Wageningen Haven naar Heveadorp, Westerbouwing
Kilometers: 20,8
Totaal aantal kilometers op dit pad: 220,3

Het is fijn wakker worden in "ons" tiny house van Vrienden op de Fiets. Op de gisteren gestelde vraag hoe laat wij wilden ontbijten, gaven wij aan dat het ons niets uitmaakt. De gastheer opperde toen een tijd van 9.00 uur. Wat ons betreft was dat helemaal prima. Er wachtte toch geen lange wandeling. Vandaar dat het voor ons vandaag geen vroegertje is. Om 7.30 uur worden we door onze mobieltjes gewekt. Met een kop thee kijken we in bed op de tablet de wekelijkse dosis van onze favoriete You Tube kanalen. Even waren we vergeten dat het Pasen is, maar het ontbijt maakt dat duidelijk. Dit adresje is echt een absolute aanrader. Even na tienen zitten we in de auto. Nog niet op weg naar de finishplek van de wandeling van vandaag, nee, er zijn andere plannen. Wageningen is namelijk de geboorteplaats van René. Lang heeft hij hier niet gewoond en daarom heeft hij geen herinneringen aan zijn geboortehuis. Dat staat er nog en dat is dan ook ons eerste doel van vandaag. We lopen even om het appartementengebouw heen. Het is een bijzonder moment.

Ruimschoots op tijd parkeren we de auto bij het veer van Oosterbeek naar Driel. Hiervandaan brengt bus 51 ons naar het busstation in Wageningen. Bus 50 geeft ons het laatste zetje naar de haven van Wageningen. Hier gaan we de Pabstendam op. Rechts lelijke industrie, links het groen van natuurreservaat de Wageningse Geul. Paden, kriskras door dit gebied, voeren ons weer naar de Nederrijn. Ook hier staat op de oever, evenals we gisteren meerdere keren zagen, als baken de schoorsteen van een steenfabriek. Deze is niet meer in gebruik. Een informatiebord laat ons weten hoe zwaar de omstandigheden voor de arbeiders van toen waren.

Vanaf het natuurgebied is er een goed zicht op de heuvelrug links van ons. De beroemde Wageningse Berg. Eenmaal weer terug op de doorgaande weg, begint vrijwel direct de klim naar boven. Het is geen lastige. Traptreden leiden de weg. Vanaf hier is er een prachtig uitzicht over het gebied langs de rivier dat we net hebben verlaten. De komende kilometers bestaan vooral uit dalen en klimmen en dat op repeat. Weer bovenop de stuwwal, want dat is wat de Wageningse Berg is, komen we terecht in Arboretum Belmonte. Het Romeinse Limespad loopt het park niet in, maar blijft kleven langs de rand. Even wijken wij af om de pracht van een bloeiende, enorme hortensiaboom van dichtbij te bewonderen.

Koppiestijd! En laten we nu net Fletcher Hotel de Wageningse Berg passeren. Op het volle terras is nog net een tafeltje vrij. De koffie smaakt prima, maar laten we zeggen dat het uitzicht ons meer bevalt dan het gebak. Even is het na de koffiestop zoeken om weer op het pad te geraken. Met een behoorlijke, maar wel mooie, detour door de bossen behorende bij Oranje Nassau's Oord wordt Renkum bereikt.

Zigzaggend door verschillende woonwijken, het centrum passerend, bereiken we een volgend natuurgebied. Over zompige paden stappen we opnieuw langs de Nederrijn. De rivier is hier behoorlijk breed en aan de kolken te zien, is er een pittige stroming. Op een van de golfbrekers maken we gebruik van onze matjes om, met droge billen, even tot rust te komen door naar het water te staren.

Op weg naar de A50 worden de kleipaden verruild voor bospaden. Ook gaan we opnieuw behoorlijk op en neer. Het zorgt weer voor fraaie uitzichten. Vanaf uitkijktoren de Noordberg zien we ons volgende doel, kasteel Doorwerth al liggen aan de andere kant van de A50. Het kasteel bezoeken doen we niet, toch kunnen we, ook zonder entreebewijs al een kijkje op het binnenhof nemen. De blauwe lucht, de mooi geverfde kozijnen, het prachtige gebouw met de omliggende tuinen maken dit toch wel weer een extraatje van deze route.

Die zit er overigens al weer bijna op.
Bij de rivier trekken de drie enorme bogen van stuwcomplex Driel de aandacht. Vooral vanaf landgoed Duno is het uitzicht over de omgeving geweldig. Nog wat kilometers met flinke klimmetjes brengen ons in Heveadorp. Op een bord lezen we waar deze bijzondere naam vandaan komt. Het is overigens geen dorp op zich, maar valt onder de gemeente Renkum. Hevea is de naam van de rubberfabriek die hier vanaf 1916 was gevestigd. De directeur liet voor arbeiders en leidinggevend personeel bijna 100 woningen bouwen, het latere Heveadorp.

Vanuit deze wijk beginnen wij aan onze laatste klim van de dag. Landgoed Westerbouwing, een voormalig pretpark en tegenwoordig een evenementenl
ocatie, biedt ons een blik op het veel lager gelegen veer en de auto. Nog wat treden naar beneden en we kunnen bijna 21 kilometer van het Romeinse Limespad afvinken.

Ook onze mini-break zit er weer op. Wat een mazzelaars zijn we! Geen druppel regen gehad,. In tegendeel, we zijn zelfs een beetje verbrand door de eerste zonnestralen van het jaar. De twee overnachtingsplekken via Vrienden op de Fiets waren helemaal fijn. Ook de horeca onderweg was helemaal prima. In totaal stapten we precies 75 kilometer over de grens van het voormalige Romeinse Rijk. De finish van het Nederlandse deel is nog slechts 55 kilometer wandelen. Kortom, het waren drie geweldige dagen...