maandag 18 september 2023

etappe 15: van Mesch naar Visé
kilometers: 13
kilometers totaal: 16,4

Zo, deze anders-dan-verwacht-verlopen-vakantie is toch nog fijn afgesloten. Morgen mag ook ik weer aan de slag, maar vandaag stapten we nog even fijn op het Pelgrimspad, van Eijsden naar Visé om precies te zijn.

De auto parkeerden we in Visé bij het station. Deze plek is ons al bekend, omdat Visé ook een etappeplaats is op de GR5. Het boemeltje van een trein brengt ons van het ongezellige station langs de A2 in 4 minuten naar het station in Eijsden. Hiervandaan is het bijna 3 kilometer om weer op de route te geraken. Mooie kilometers overigens met uitzicht over Maastricht dat onder ons ligt.

Bij de wandelboom starten we het laatste stuk van etappe 14 richting Mesch. De bomen bieden schaduw tegen het best prikkende zonnetje. In Mesch tringelt de GPS. De volgende etappe kan worden gestart. Hier scoren we dan ook direct maar ons startbakkie. Hoewel we nog redelijk vol zitten van het ontbijt kunnen we een punt vlaai erbij niet weerstaan. Het mag ook wel, want het is feest vandaag. René is jarig!

Het pad vervolgend passeren we net buiten Mesch in de berm een grenspaal. We zijn in België! Zo lopend een ander land binnengaan blijft toch altijd een bijzonder momentje. Afwisselend over zandpaden langs velden met maïs dat bijna uit de kolf barst, andere akkers met aardappelen, wat appelgaarden en door bossen over smalle paadjes, bereiken we Dalhem.

Ook dit plaatsje kennen we nog van de GR5. Destijds liepen we via een schattig poortje onder het kasteel door van de boven- naar de benedenstad. Ook nu zien we een poort, nou ja, eigenlijk is het een enorme boog van een stenen, hooggelegen spoorbrug. Wat klim en daal je toch redelijk ongemerkt veel. Diezelfde spoorlijn lag zojuist namelijk nog redelijk diep onder ons. Even maken we een korte detour om de brug op de foto vast te leggen. Onnodig zo blijkt als we er even later zelfs onderdoor lopen.

De tekenspray moet even uit de tas worden gevist. Rijkelijk spuiten we onszelf in. De komende kilometers struinen we namelijk door weilanden. Aan de hoogte van het gras te zien is het best een tijdje geleden dat dit is gemaaid. Af en toe klimmen we een hek over of stappen we door een houten poort om in een volgend veld te komen.

Vanaf 4 kilometer voor Visé lopen we in omgekeerde richting in onze eigen voetstappen, hier achtergelaten tijdens de etappe naar Saive in februari. Toen namen we een verkeerde afslag en belandden we ongemerkt op het Pelgrimspad. Op zo'n moment is fijn dat de GPS van René zich dan laat horen, omdat het een koersfout heeft gesignaleerd, anders zouden we heel wat kilometers extra afleggen tijdens onze wandelingen.

De koude gure vlakte die we ons herinneren is nu aan het oog onttrokken door het hoge maïs en koud is het ook niet echt. Trappen aflopend stappen we Visé binnen. Dat is overigens veel leuker dan het armetierige stationnetje doet vermoeden. Toch stappen we snel door naar de auto. We hebben nog een ritje huiswaarts voor de boeg.

Hoewel Visé het eindstation is van het Pelgrimspad, kunnen wij het nog niet afvinken. We hebben nog een gat dicht te lopen tussen Haaren en Sittard, een leuk vooruitzicht!