dinsdag 19 december 2023

Trekvogelpad van Weesp naar Bussum-Zuid

13 november 2023


start: met de auto naar Weesp, parkeren P+R, 250 meter naar route
finish: trein vanuit Bussum Zuid naar Weesp
kilometers Trekvogelpad: ongeveer 16
totaal aantal kilometers: 18,9

Een vrije dag, dus tijd om op pad te gaan, maar laat het nu uitgerekend vandaag totaal geen fijn wandelweer zijn. Sterker nog het is gewoon bijna vies weer te noemen. Vandaar mijn twijfel of ik op deze dag wel aan de wandel zal gaan. Maar ach, wat kan er gebeuren. Het ergste is een nat pak, toch? Dus, hup, op naar Weesp met de auto om een stuk Trekvogelpad af te vinken. Eenmaal geparkeerd op P+R kan ik niet direct met de wandeling beginnen. Eerst is het nog een hele uitzoekerij, omdat de GPX niet van mijn mobiel naar mijn horloge laadt. Een telefonische hulplijn biedt uitkomst. 


Even voor half elf start ik in de verwachte regen mijn koers. Zelfs het pittoreske Weesp slaagt er niet in om op een miezerige maandagochtend verwelkomend over te komen. Vandaar dat ik al snel de Vecht oversteek om de polder in te duiken. Nog even het viaduct onder het spoor door en dan kom ik op de dijk richting Muiden. Dit is al redelijk bekend terrein van eerder gestapte routes op het Westerbork- en Waterliniepad. Nu buig ik iets eerder af naar het natuurgebied van het Naardermeer. Een tijd loop ik door het open land. Gelukkig wel over een fietspad, dus ik houd nog droge voeten. In de verte passeren regelmatig treinen. Opnieuw steek ik het spoor via een viaduct onderdoor. Links van me doemen in de mistige miezer de contouren van de Zandhazenbrug op. Echt dicht in de buurt kom ik niet. Fietspaden voeren me verder het natuurgebied in. De enige mensen die ik tegenkom zijn mannen die druk zijn met het werk aan de weg. 

Via een bruggetje dat ik op de eerder genoemde paden ook al ben overgestoken, ruil ik de harde ondergrond in voor de zachte van het bos. De route voert over zompige paden onder bomen in herfstkleuren. Hun losgeraakte bladeren spelen voor me in de best pittige wind. Links van me in de verte rijden auto's over de A1. Ik passeer De Machine, het stoomgemaal, waar op zonnigere dagen regelmatig de koffie klaarstaat, gezet door de aardig op leeftijd zijnde bewoonster. 







Verder langs de bosrand leidt het pad om nog een keer af te slaan over een grasveld naar Gasterij Stadzicht. Voor me liggen de buitenwijken van Bussum. De route voert de plaats niet in, maar loopt er in plaats daarvan op een fietspad omheen. Hier piept mijn GPS. De volgende etappe kan van start. 

Deze brengt meer fietspaden met nog steeds de gure miezer. Pas bij Buitenplaats Bantam vind ik weer beschutting onder bomen. Het jaargetijde kleurt het park prachtig. Groepjes paddenstoelen zijn aan boomstammen gehecht. Nu is het even goed opletten, want ik wil hier ergens afbuigen naar station Bussum-Zuid. Op de kaart was het duidelijk waar dit punt zou zijn, maar hier in het bos met de vele paadjes is dat een andere zaak. Dan mijn telefoon er maar even bijgepakt. Dat helpt. Het is bijna 2 kilometer stappen naar het station. 

De trein laat maar 5 minuten op zich wachten en ook het ritje terug naar Weesp neemt niet te veel tijd in beslag. Na nog een rit van ruim een half uur schop ik mijn schoenen weer uit. Wat ben ik blij dat ik vanochtend toch ben gegaan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten